Vinsten före skatt uppgick till 30 miljoner kronor vilket är bolagets bästa resultat någonsin. Även omsättningen ökade under 2017 till 675 miljoner kronor vilket är en ökning på 87 miljoner kronor jämfört med året innan.
Varför går det bra?
– En svår fråga… Vi har byggt företaget sakta, sten för sten. VI har en långsiktig plan och tar inga onödiga risker allt för våra kunders trygghet. Vissa år blir det en mindre vinst. Andra år blir det bättre, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours när han ska förklara framgången.
Bolaget fyller 20 år i år.
– Vi startade med fokus på storstäder. 2004 såg vi en lucka på marknaden och började med charter till sol och bad destinationer. Nu är detta ben större än storstäderna.
Airtours har valt en annan väg än de stora researrangörerna.
– Vi är snabbfotade och äger inga flygbolag eller hotell. När arabiska våren började var vi först ut ur Egypten eftersom det inte kom några bokningar. Det var lugnt på plats, men bokningarna uteblev. Nu är vi tillbaka i Egypten. Vi var också först med att skippa katalogen. Det gjorde vi redan 2007.
Airtours är Sveriges fjärde största researrangör. Bolaget är den enda stora svenskägda charterarrangören och startades av några avhoppare från Apollo. Förra året reste 130 000 personer med Airtours. I år är det budgeterat en ökning på fem procent.
– Vi ligger tio procent över just nu, men i början på året låg vi mycket över. Nu när värmen är här går det ner lite. 70 procent av våra kunder är återkommande.
Vad är den första förändringen i branschen?
– Vi är ett e-handelsbolag idag. Allt vi gör sker på internet. Vi har arbetar hela tiden med enkelhet och så få tillval som möjligt när man ska boka.
2 kommentarer