-Den här katastrofen är det värsta vi har varit med om, säger Marie Malmros på Fritidsresors informationsavdelning.
Fritidsresor hade 2800 resenärer i Phuket-området. 600 av dessa har bolaget fortfarande inte fått kontakt med. Apollo har 1479 resenärer och MyTravel 3500 resenärer ( inklusive övriga Norden). Bägge bolagen uppger att de fått kontakt med 60-70 procent av gästerna.
– Tyvärr har andelen återfunna resenärer inte ökat så mycket som vi hoppats under dagen. De vi hittills inte lyckats nå befinner sig troligen på avlägsna och avskurna platser. På Phi Phi Island, där vi har ett 20-tal gäster och som varit helt avskilt från omvärlden, har evakuering nyligen påbörjats och vi hoppas att det innebär att vi kan pricka av flera av våra gäster, säger Susanne Krutrök, informationschef på MyTravel.
Kao Lak, där Fritidsresor och Apollo har många gäster, är ett av de värst drabbade områdena. Först under måndagen lyckades Fritidsresor nå Kao Lak-området – där vattendränkta vägar försvårar tillgängligheten – och har transporterat tre bussar med resenärer till ett hotell i Phuket.
Apollo hade 299 gäster i Kao Lak. Av dessa saknas 99 personer samt en reseledare.
– Kao Lak ligger i ett flackt område med en smal strandremsa. Flodvågorna har gått långt in i djungeln där låga bungalowanläggningar ligger vid skogskanten. Enligt rapporter vi fått finns inga hotell kvar, säger Agneta Åstrand, informationschef på Apollo.
De tre charterbolagen arbetar intensivt för att sätta in extraflyg som kan hämta hem de strandsatta Thailandsresenärerna. I kväll anländer ett Britanniaplan på Sturup med resenärer från alla tre charterarrangörerna.
På Sri Lanka, där MyTravel Norden har 319 gäster för tillfället, arbetar personalen med att kontakta och evakuera gästerna och har fått kontakt med 85 procent av gästerna. Fritidsresor har 231 resenärer på ön och har fått kontakt med samtliga. Apollo har fått kontakt med 105 av sina totalt 117 svenska gäster på turistorterna.
– Den materiella förstörelsen är oerhörd, säger Marie Malmros på Fritidsresor.
Samtliga bolag skickar ner extrapersonal och kristeam för att avlasta den ordinarie personalstyrkan, som arbetat dag och natt sedan i söndags.
– Samtliga våra anställda i katastrofområdena är välbehållna, vilket vi är oerhört tacksamma. De gör ett fantastiskt arbete. Vår Area Manager i Phuket hade 50 gäster boende hos sig natten till måndagen, berättar Susanne Krutrök på MyTravel.
Charterbolagen följer UD:s rekommendationer och har ställt in alla flygningar till Thailand och Sri Lanka fram till nyårsafton. Därefter gäller fri om- och avbokning till 6 januari till Thailand och Sri Lanka. Mellan 7 januari – 31 januari kan resenärer boka om till annat resmål eller tidpunkt.