Annons:

Demonstrationer planeras på flera flygplatser

En organisation planerar att inom en snar framtid demonstrera vid flera svenska flygplatser, uppger polisen på sin hemsida. Både polisen och Swedavia har en dialog med organisationen. Swedavia kommer att erbjuda demonstranter att genomföra manifestationen på anvisade platser.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska det röra sig om klimataktivister som tänker demonstrera under sportlovsveckan.

13 kommentarer

  1. Flygkonsult: Dessa klimataktivister som uppenbarligen saknar all kunskap om vilken bransch som står för det mesta av utsläppen. Att de aldrig lär sig. Riktigt tröttsamt! Flygtrafik som startar vid svenska flygplatser (in­ och utrikes) och som ingår i Sveriges officiella klimatrapportering står endast för ca 5 % av de samlade koldioxidutsläppen i Sverige (Källa: Naturvårdsverket, 2017). Det ska jämföras med att drygt 27 % av utsläppen kommer från industrin och drygt 25 % från den inrikes vägtrafiken. Inrikesflyget i Sverige står endast för 1% av de totala CO2-utsläppen (I Sverige).
  2. Förbannad: Vart var aktivisterna när vår kära regerings politik tvingade oljekraftverket i Karlshamn att dra igång och bränna 140 000 liter olja i timmen? Det var märkligt tyst då. Men att svenskar äntligen kan ut och resa och njuta av att uppleva världen, det ska demonstreras emot.
  3. Foliehattar: Att klimataktivister tillåts demonstrera om än på "anvisade platser" på en säkerhetsklassad plats är galet. Att dessa "aktivister" inte ser längre än näsan räcker är bekant sedan tidigare. Aktivister som inte förstår att jorden är global och att svenska resenärer gör att människor i andra länder får arbete (10% av planetens BNP) och en möjlighet att förbättra sin tillvaro, att resandet bidrar till skydd av djur och natur.
  4. Thomas Larsson: Vet dessa var koldioxidmätarna är placerade? De sitter alla i städer. Hur relevant är det för att få fram ett overall värde över hela jorden. Den så kallade Klimatkrisen är en hoax i avsikt att tjäna pengar för vissa
  5. Erik Huss: Jag märker en ilsken ton i kommentarerna här! Låt oss se på lite fakta i målet... Orsaken till demonstrationerna är att flyget genererar en ansenlig del av svenskarnas fossila utsläpp. Enligt Swedavia genererar flyg till och från deras tio flygplatser cirka 42 miljoner ton CO2e, dvs nästan lika mycket som hela Sveriges territoriella utsläpp. Varje år. Det är inte försumbart. Dessutom är det främst ökningen av flyget som gör att utsläppen går upp nu (ca 3 %), istället för att minska (se bif. statistik från SCB). Sverige har skrivit under Parisavtalet som innebär att vi behöver halvera utsläppen varje decennium från 2020, för att hålla uppvärmningen till max 1,5°. Så frågan är om vi vill detta eller om vi ser att vi kan skita i avtalet? Jag älskar också att resa, men om vi gör det på våra barns bekostnad känns det lite sådär. Eller? Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/miljo/miljoekonomi-och-hallbar-utveckling/miljorakenskaper/pong/statistiknyhet/miljorakenskaper---utslapp-till-luft-3e-kvartalet-2021/
  6. Tomas: Våra utsläpp från flyg är ca 1,1 ton per person och år. Det är på den nivån våra totala utsläpp måste ligga för att klara målen. Alltså långt ifrån försumbara. Källa Naturvårdsverket. Det är nog andra än klimataktivisterna som behöver läsa på.
  7. Flygkonsult: Det behövs uppenbarligen en upprepning på vad jag skrev ovan till de andra här ovan som verkar tycka att klimataktivisterna skulle göra något bra: -” Flygtrafik som startar vid svenska flygplatser (in­ och utrikes) och som ingår i Sveriges officiella klimatrapportering står endast för ca 5 % av de samlade koldioxidutsläppen i Sverige (Källa: Naturvårdsverket, 2017). Det ska jämföras med att drygt 27 % av utsläppen kommer från industrin och drygt 25 % från den inrikes vägtrafiken. Inrikesflyget i Sverige står endast för 1% av de totala CO2-utsläppen (I Sverige).
  8. Tomas: Tyvärr ingår inte utrikesflyg i officiell statistik som då blir helt missvisande. Verkar väldigt osmart att inte räkna med den om man inser konsekvenserna, vilket många män inte tycks göra. Har de inga barn som kommer få leva med vårt oförstånd?
  9. Flygkonsult: Tomas: Läs min kommentar 1 gång till- ”Flygtrafik som startar vid svenska flygplatser (in­ och utrikes) och som ingår i Sveriges officiella klimatrapportering står endast för ca 5 % av de samlade koldioxidutsläppen i Sverige (Källa: Naturvårdsverket, 2017). Det ska jämföras med att drygt 27 % av utsläppen kommer från industrin och drygt 25 % från den inrikes vägtrafiken.”. Alltså -citat-”Flygtrafik som startar vid svenska flygplatser (in och utrikes)”, slut citat. Hur många gånger behöver man skriva detta för att det ska förstås? Utöver detta så har IPCC (FN:s klimatpanel) fastställt att flyget står för endast 3% av de globala CO2-utsläppen. Som sagt läs på ordentligt och FÖRSTÅ gällande fastställd fakta! Uppfattat!
  10. Tomas: Bäste flygkonsult! Vet inte var du läser, men faktum kvarstår att vårt flygresande släpper ut motsvarande 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år, dvs 1 ton per person inkl småbarn, mer än det om vi ska räkna bort dem. Det är mer än 5 ggr mer än världsgenomsnittet och motsvarar ALL personbilstrafik i Sverige!! Våra totala utsläpp måste ned till den nivån för att nå våra klimatmål. Även biobränsle ger klimatgaser så det är bara en dellösning, om ens det. Tänker du att vi ska fortsätta flyga som nu och att alla andra i världen bara ska flyga en bråkdel av vad vi gör? Hur får du ihop det? Läs mer här: https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/trafik-och-transporter/vaxthusgaser-utslapp-fran-den-svenska-befolkningens-flygresor/
  11. Flygkonsult: Tomas: Faktum kvarstår att det jag skrivit är 100% korrekt och dessutom fastställt. Så åter igen, har du läst vad jag skrivit och förstått. //Flygkonsult och pilot
  12. Gabriella: 2019 hade Swedavia 42 miljoner passagerare från de tio flygplatser som Swedavia driver. Inte 42 miljoner ton CO2e. Flyget är den sektor som drabbades hårdast av Covid-19 och läser ni Naturvårdsverkets statistik från december stod flyget (in-utrikes) för 2,5 % av Sveriges utsläpp år 2020. Utsläppen från flyget kommer troligtvis att öka under 2022 jämfört med under pandemiåren (2020-2021) men de kommer aldrig komma upp till 2019 års nivåer igen (minskat affärsresande och minskad tillgänglighet bidrar).
  13. Erik Huss: Hej Gabriella! Enligt Swedavia själva släpper varje passagerare som landar vid deras flygplatser ut i genomsnitt ett ton CO2e per resa, vilket blir 42 miljoner ton (innan pandemin). Jag bara refererar till vad eras ledning hävdar. Så länge du har en affärsmodell som vid en "framgångsrik uppskalning" försämrar förutsättningarna för liv på jorden och ett stabilt klimat, så har du en problematisk situation – som du måsta hantera. Detta gäller i synnerhet flygbranschen. Att hävda något annat är att stoppa huvudet i sanden, vilket inte ens strutsen gör...