Arlandabanan trafikeras förutom av Arlanda Express även av SL, UL och SJ som kör pendel- respektive fjärrtåg. Men det första tåget som rullade på banan var det nygrundade Arlanda Express.
– Med Arlanda Express station i Stockholm flyttade Arlanda in i staden. 18 minuter med ett expresståg innebar att resenärer kunde planera sin resa på ett nytt sätt där transporten till flygplatsen inte längre var en utmaning och tidsmässigt en stor osäkerhet. Vår ambition är att hjälpa våra kunder att börja och sluta sin resa på topp. När man sitter på tåget har flygresan redan börjat, säger Magnus Zetterberg, VD Arlanda Express i ett pressmeddelande.
På 90-talet insåg man behovet av tågtrafik mellan Arlanda och Stockholm. E4:an behövde avlastas och den ökande buss- och biltrafikens milbelastning begränsas. Som en följd av den dåvarande lågkonjunkturen var regeringen inte villig att bekosta bygget ur statsbudgeten. Därför bjöd staten in privata finansiärer för att bygga Arlandabanan som en del av en OPS-lösning, där offentligt och privat kapital samverkade.
– Arlandabanan är än idag Sveriges enda renodlade OPS-lösning, där privata aktörer stått för hela risken med bygget mot att få driva verksamheten under ett visst antal år, fortsätter Magnus Zetterberg, VD Arlanda Express.
En av de primära avsikterna med Arlandabanan var samhällsekonomisk nytta i form av bättre miljö tack vare tåg som miljövänligt färdmedel. Tills dags dato har Arlandabanan konkret sparat in utsläpp för 86 miljoner passagerare, som annars hade åkt bil eller buss mellan Stockholm och Arlanda. För att ökad miljönytta ska uppnås, behöver en större del av trafiken flyttas från E4:an till Arlandabanan.
I dag är Arlanda sämst i Norden på tågtransport till en flygplats. Förklaringen är det höga biljettpriset, 299 kronor enkel resa. Enligt uppgift är Arlanda Express den dyraste tågresan till en flygplats i världen. Det spelar ingen roll att parkeringspriserna på Arlanda är de högsta i Europa. De flesta tar ändå bilen till Arlanda.
4 kommentarer