Annons:

DER Touristik och Apollo säljer Novair

DER Touristik och Apollo säljer flygbolaget Novair till danska Jet Nordic Group. Försäljningen bygger ett strategiskt långsiktigt och nordiskt samarbete mellan parterna, samt ger möjighet till större och tydligare kundfokus, enligt ett pressmeddelande.

– Det här är en plan för framtiden. Vi tror att resandet kommer tillbaka starkt. Nu kan Apollo och Jet Nordic Group lägga ännu större resurser och fokus på våra resenärer, säger Leif Vase Larsen, CEO på DER Touristik Northern Europe i ett pressmeddelande.

– Jag köper ett välskött flygbolag som flugit Apollos kunder i 20 år, och tillsammans med Jettimes årliga 500 000 resenärer, är våra två företag grunden för en stark, nordisk plattform att växa utifrån, säger Lars Thuesen, som äger Jet Nordic Group.

Med försäljningen bidrar DER Touristik, Apollo och Jet Nordic Group till synergieffekter på marknaden, ett skarpare fokus och lönsamhet för alla parter, särskilt under lågsäsongen.

– Det är nödvändigt, att vi tillsammans växer oss större i framtiden, så att vi är fortsatt relevanta och kan erbjuda konkurrenskraftiga priser och behålla den starka nordiska kvalitetes- och serviceprofilen som båda parterna idag representerar, säger Lars Thuesen.

Novair har cirka 240 000 årliga resenärer, cirka 120 medarbetare och två flygplan av typen Airbus 321 NEO. Försäljningen genomförs i augusti 2021, och Novair förblir tillgängligt för Apollo via det strategiska samarbetsavtalet

5 kommentarer

  1. Anonym: Fast helt ärligt. Hur lönsamt kan det ha varit att ha ett charterflygbolag med bara två flygplan?. Onödig kostnad när man ändå fått boka in majoriteten av resenärer hos andra flygbolag för att kunna ha det stora reseprogram som Apollo ändå har.
  2. Basse Luring: Man kan ju vända på det.Hade Apollo varit lite mer lojala mot sitt inhousebolag och investerat alla de miljoner de pumpat in i externa bolag istället så hade väl Novair kunnat expandera och växa.Därmed täcka upp för mer av det program om researrangören erbjuder i sin portfölj. Har Apollo rent av varit en bromskloss i flygbolagets utveckling måhända?
  3. TripptravelN: Hej, det är det stora problemet hos arrangören att inte alla men dom flesta av beslutsfattarna inte har kunskap om att det egna bolaget är guld värt. Se på Ving/Sunclass som alltid går med vinst där egna bolaget flyger den större delen av produktionen. Resenärer vill åka med det egna bolag man vill ha helheten det är trygghet, resan börjar på flygplatsen. Det är det som är själva resan man köper det glömmer arrangören lätt bort. Att åka runt i lågprisbolag kommer arrangörerna förlora på i längden. Bolag med pressad personalavtal, i tex Jet times fall öststats besättningar ( säger inte att det är fel med det). Dom nya oerfarna ledarna ser kortsiktigt, snabba pengar, egna berömmelsen, bonusar mer än helheten. Vi går mot egon mer än helheten vilket är tragiskt. Historian har visat att när man gör allt för att skala av ( i detta fall ta in lågprisbolag) så kommer produkten-resan till slut inte vara värd att betala för. Resenären har full koll på vilka bolag man åker tvivla inte på det. Novair kunde nog ha utvecklats mer det är märkligt att Apollo mer eller mindra slarvat bort det egna bolaget. Med tankte på underlaget borde Novair haft en större flotta. Hoppas personalen får ha kvar sina jobb i alla fall.
  4. Joel: Novair hade ju en större flotta förut, men sålde sina större Boeing 767 utan att investera i något nytt. Håller med föregående om att Novair borde satsat på expansion och inte på inhyrande av lågbudget flygbolag. Apollo är ett bra märke i grunden, så det blir lite som att klistra en Mercedes-stjärna på en Suzuki och låtsas som att man kör en MB typ. SunClass flyger ju t.om långväga, något Novair inte kan, dels pga räckvidden men också pga man inte vill riskera att ha ett av två plan ståendes i ett land långt bort ifall det skulle bli något fel på det. Dålig ledning helt enkelt och man kan ju undra varför expansion aldrig varit aktuellt
  5. Karl: Några 767:or har väl aldrig ingått i Novair’s flotta?