Sifo-undersökningen visar att det framförallt är de världskända sevärdheterna som lockar svenskarna, så som pyramiderna och sfinxen i Kairo och Konungarnas dal i Luxor. På andra plats kommer de vackra stränderna och det kristallklara vattnet följt av dykning och snorkling bland korallrev. Det är framförallt resenärer i åldern 18-29 och fler kvinnor än män som lockas av Egypten som resmål och den yngre målgruppen är främst intresserad av det spännande undervattenslivets dykning eller snorkling.
Inför vintersäsongen mer än fördubblar Apollo sin kapacitet till Egypten till följd av den ökande efterfrågan på resor till landet. Researrangören utökar bland annat med fler rum på det stora träningshotellet och även på det populära familjehotellet , som båda ligger i Hurghada. Nytt för i år är också att Apollo börjar resa till Makadi Bay, ett söder om Hurghada vid Röda Havet.
Om Sifo-undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 22-31 maj 2019. Totalt tillfrågades 1000 personer i åldern 16-74 år om sin senaste semesterresa. Svaren är riksrepresentativt fördelade över Sverige.
* Svenskar som rest på en privat utlandssemester under de senaste 12 månaderna