Annons:

Ving analyserar 2010-talets resetrender och händelser

2010-talet var ett händelserikt årtionde inom resebranschen. Samtidigt som den klassiska semesterresan, paketerad med populära koncepthotell håller i sig så har vi sett en parallell utveckling, och en stor satsning på reguljära paketresor där valfriheten idag är närmast obegränsad. Nedan summerar Ving några av 2010-talets viktigaste händelser inom resebranschen i ett pressmeddelande.

Slow travel – från vart till vad

2010 hade filmen Eat, Pray and Love premiär, som här får utgöra ett exempel på hur vi under det senaste decenniet dragits mer mot att uppleva och se mer av det lokala och att berikas av våra resor. Vi prioriterar att dra ned på tempot och träffa människor, uppleva det lokala, det genuina, eller kanske bara njuta av hotellet i sig med dess ökade fokus på design och upplevelser. Vings senaste semesterrapport där fler än 18 000 svarade, visade att allt färre idag besöker vattenparker, djurparker etc. till förmån för de lokala upplevelserna. Samtidigt som vi blir mer resvana förflyttas fokus mer från vart vi vill resa till vad vi vill göra, och medan vi gärna reser dit andra också varit prioriterar vi i högre utsträckning att vi får med oss en unik, individuell upplevelse att berätta om när vi kommer hem igen. Ving satsar under 2020 vidare på sitt koncept kring lokala upplevelser – ”Love Local”.

Våra vänner har blivit våra guider

Med den digitala utvecklingen och bland annat Facebooks, Instagrams, Youtubes framfart har vi kunnat ta del av miljontals reseupplevelser både från våra vänner och influencer-vågen som kom under 2010-talet. Vi får tips av nära och kära och reser därefter, oavsett om det är på en sol- och badsemester eller en träningsresa. Det skapas grupperingar i form av ”travel tribes” där våra vänner eller de vi följer blir våra guider.

Hotellens utveckling

Under de senaste tio åren har vi sett allt från modevärldens designers som öppnat hotell (Armani, Bvlgari m fl) till att unika koncepthotell vuxit sig allt starkare. I Vings årliga trendrapporter (Semesterrapporten) under de senaste åren syns tydligt att hotellets betydelse ökat när vi reser på semester och är ibland viktigare än destinationen i sig. Som resenärer idag har vi allt högre krav och det som tidigare var lyx räknas idag ofta mer som en hygienfaktor. Med designhotell och starka koncepthotell förändras bilden av vad en paketresa med en semesterarrangör som Ving eller branschkollegorna är och har bidragit till att locka både återkommande och nya gäster till klassiska sol- och baddestinationer. Hotellrestaurangen, menyn, utbudet och inte minst vegetariska alternativ har blivit allt viktigare och hotellrestaurangen har för allt fler blivit en destination i sig. Ving lanserade för ett år sedan en Vegetarisk a la carte-meny på alla sina Sunwing och Ocean Beach Club hotell.

Flygskam och hållbart resande gör chartern mer aktuell än någonsin

Charterresan har flera gånger under sin 60-åriga historia dömts vara utdöende, på grund av oljekriser, krig, avregleringar och konkurrens från lågprisflyg och onlineresebyråer. Genom att ständigt hitta nya vägar har branschen visat sig vara det fortsatt mest populära semesteralternativet för miljontals svenskar. I tider då allt fler värnar om klimatet sticker den klassiska charterresan ut, eftersom reseformen innebär en rad fördelar utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Däribland att man optimerar med fulla transferbussar, hållbarhetscertifierade hotell och närmast helt fulla flyg, vilket ger betydligt lägre utsläpp av CO2 per passagerare jämfört med genomsnittet för reguljära flygbolag. Senaste året redovisar Vings eget flygbolag 65 gram C02 per passagerarkilometer jämfört med det europeiska reguljärflygets genomsnitt på 90 gram. I slutet av decenniet lanserades även klimatkompensation, för de utsläpp som ändå orsakas, som ett starkt komplement. Här valde Ving att införa ett av branschens mest omfattande klimatinvesteringsprogram där investeringar görs motsvarande samtliga utsläpp från alla nordiska gästers flygresor, transferbussar och boende på de egna hotellen. Andra trender som är här för att stanna är fokus på att få bort all engångsplast, ”beach cleaning”-aktiviteter och att minska matavfall inom hotellbranschen.

Valfriheten större än någonsin

Med framväxten från bland annat hotellbokningssajter, Airbnb och flygsajter på nätet så har tillgängligheten och valfriheten blivit mycket större när vi bokar resor. Samtidigt efterfrågar många tryggheten i att boka en paketresa som utöver resegarantins trygghet även genom paketreselagen gör att arrangören ansvarar för resan i sin helhet. Tryggheten och bekvämligheten upptäcks av allt fler vilket har gjort att researrangörer som Ving under 2010-talet utvecklat sitt erbjudande kraftigt. Utöver de klassiska charterpaketen erbjuds nu kunderna närmast ett oändligt antal valmöjligheter till hela världen med reguljärflyg, hotell och transfer i paket efter varje resenärs önskemål och plånbok. I tillägg återlanserade Ving i slutet av decenniet resor med tåg från Sverige till bland annat Davos, och även kombinationsresor med flyg och tåg inom utvalda länder i Europa.

Den digitala utvecklingen – Från 100 butiker till 0

För 15 år sedan hade Ving närmare 100 butiker, vilket i slutet av decenniet blivit noll tack vare förflyttningen till online och digitala bokningsupplevelser. Andelen som bokar på nätet gått från omkring 20 procent 2005 till att 85 procent av Vinggruppens gäster idag bokar på nätet. Resekatalogerna är ett minne blott och appen har snabbt vuxit bland gästerna som reser med Ving, där idag mer än 60 procent använder appen för en bättre semesterupplevelse.

Ökad förväntan och höga krav

Ribban har höjts för vad vi förväntar oss när vi reser och bor på hotell. Tidigare frågetecken kring service och även tillgången på wifi räknas idag som en hygienfaktor. I Vings resepaneler där tusentals tillfrågats kring deras förväntan på researrangören är just service, särskilt när något oförutsett händer, det man ställer höga krav på. Från att tidigare ha gjort mycket själv förväntar man sig när vi går in i 2020 att friktioner på resan tas bort. Ett tydligt exempel är Vings service ”Easy Travel” där gäster på Sunwing och Sunprime erbjuds checka in bagaget redan på hotellet och ser det först hemma i Sverige igen. Idag ställs också högre krav på att få service i form av kunskap och tips från semesterarrangören eller hotellen, annat än det man själv kan googla sig fram till.

Kryssningar lockar nya och bredare målgrupper

En tydlig trend under decenniet är att rederierna fokuserar på allt mer unika upplevelser, både i form av att fartygen blivit allt spektakulära i sig med fokus på design och upplevelser från gocart-banor till broadwaymusikaler, men också genom satsningar på matupplevlerser ombord med temarestauranger, matlagningskurser, vinprovningar och ett brett utbud av temarestauranger. Att åka på kryssning har under decenniet lockat en allt bredare målgrupp, och erbjuder allt från familjehytter med egen rutschbana till exklusiva sviter. Även i kryssningsbranschen har fokus på hållbarhet ökat inom alla områden, från att minska utsläpp till hållbara inköp och fokus på matsvinn ombord.

Healing framför peeling – ökat intresse för semester med fokus på hälsa och själ

Vi blickar utåt i form av nya upplevelser och aktiviteter, men också inåt för att rannsaka oss själva och reflektera. Intresset för att även kombinera semester med träning, hälsa och välmående har kommit för att stanna, och samtidigt som både utbudet på renodlade träningsresor ökat, så ökar även intresset för att ta del av exempelvis gruppträning och yoga på hotellen och att kombinera semestern med löprundor, promenader, vandringar eller cykel för att uppleva och se mer av destinationerna.

Här är Torgeir Silseth tillsammans med Petter Stordalen och Magnus Wikner.

Några milstolpar inom VING under 2010-talet

  • Vinggruppen får en ny nordisk koncernchef, Magnus Wikner
  • Vinggruppen får nya nordiska ägare 2019
  • Det första familjehotellet Ocean Beach Club-hotellet slår upp dörrarna och blir omedelbart en succé. Först på Makrigialos sedan Gran Canaria och Cypern.
  • Flera nya Sunprime (för de som reser utan barn) och Sunwing-hotell för familjer öppnas.
  • Ving får dagens logo – det så kallade ”Sunny heart”
  • Ving vinner ett stort antal priser (Sveriges mest hållbara reseföretag, bästa kundservice, bästa resesajt, bästa charterflygbolag (Sunclass airlines) Stora barnsemesterpriset (sex år i rad), Bästa researrangör m fl.
  • Nylansering tågsemester
  • Klimatkompensering införs för samtliga gästers flyg, oavsett flygbolag, all busstransfer och boende på egna hotell

Några ytterligare större händelser under 2010-talet

  • Askmolnet från Eyjafjallajökull stänger ner det skandinaviska luftrummet och Ving arbetar dygnet runt med att ordna alternativa färdsätt hem till Sverige för sina resenärer.
  • Terrordåd genomförs på en rad platser i världen, även i Europa i bland annat Stockholm, Oslo, Paris, Bryssel och Nice.
  • No selfie zones – Tragiskt nog har antalet olyckor som skett som ett resultat av att försöka ta den perfekta selfien ökat, vilket resulterat i att allt fler resmål med risk för denna typ av olyckor infört no selfie zones.

Kommentarer är stängda.