I resesajten Skifts analys ”The Last Outpost of Travel: A Deep Dive into Tours, Activities and Experiences 2023” framträder det tydligt att resenärers sug efter absorberande upplevelser fortsätter att vara starkt. I en av undersökningarna som ligger till grund för rapporten uppger resenärer till exempel att de bryr sig mer om att ”skapa en reseupplevelse som uppfyller förväntningar” än vad den kostar.
Det låter osannolikt, men överlag är utflykter, aktiviteter och upplevelser fortfarande en underutforskad möjlighet inom resebranschen. Det råder stor fragmentering. Medan traditionella offlineföretag fortfarande jobbar med att hitta rätt lanseras en mängd nya, mindre leverantörer som försöker göra sig ett namn.
De gamla jättarna visar att det finns vilja och viss fantasi. Det mest kända internationella exemplet är troligtvis Tripadvisors utveckling av Viator; bokningsplattformen för upplevelser stod under andra kvartalet 2023 för nära nog halva Tripadvisors intäkter, 44 procent.. Mariott Bonvoy har å sin sida lanserat konceptet ”can’t buy for money-experiences” för att locka konsumenter att vända sig direkt till hotellgruppen. Upplevelser som bara går att ”betala” för med lojalitetspoäng inkluderar bland annat att dricka mezcal med skådespelarna Bryan Cranston och Aaron Paul.
De varumärkesbaserade upplevelser som Tui globalt lanserat under flaggen Tui Collection upplevelser och aktiviteter, är ett annat färskt exempel. I det ingår möjligheten att boka heldagsutflykter som helt leds av Tui-personal, från guider till chaufförer.
Många resenärer förväntar sig friktionsfri semester med enkla lösningar på sina planer, inte minst de stora som eventuellt inkluderar specifika konserter eller sportevenemang. Vill vi däremot alltid att allt är kurerat av ett och samma varumärke? Tveksamt.
Googletjänsten ”Saker du kan göra” är en användarvänlig variant i rätt riktning. Men Google är och förblir trots allt en söktjänst och inte en aktör inom resebranschen. Kombinationen av efterfrågan och ny teknik samt den snabba övergången från offline till online skapar snarare ett unikt tillfälle för digitala resebyråer. Med rätt påhitt finns en veritabel guldgruva av marknadsandelar att ro hem.