”Enligt analysen översteg biljettförsäljningen för amerikansk inrikesflyg i februari försäljningen för samma månad 2019”
Med färre smittade i omikronvarianten och lättade pandemirestriktioner, vände flygbranschen uppåt förra månaden, enligt en analys av Adobe Digital Economy Index, som bygger på onlineförsäljning i sex av de tio största amerikanska flygbolagen.
Enligt analysen översteg biljettförsäljningen för amerikansk inrikesflyg i februari försäljningen för samma månad 2019, den första sedan pandemin började för två år sedan, rapporterar New York Times.
Resenärer spenderade uppskattningsvis 6,6 miljarder dollar på inrikesflyg i februari, cirka 6 procent mer än tre år tidigare, enligt analysen. Antalet sålda biljetter ökade med 4 procent, medan priserna steg med cirka 5 procent, vilket inte återspeglar den totala inflationen. Men tidiga uppgifter tyder på att trenderna håller i sig även under mars.
Uppgifterna är goda nyheter för flygbolagen, som länge förberett sig för vad branschen förväntar sig att bli en stark sommarsäsong. Det stämmer också med den optimism som flera operatörer uttryckte vid en investerarkonferens med JP Morgan på tisdagen.
Konsumenterna verkar också vara optimistiska: Antalet sålda biljetter förra månaden för inrikesresor mellan juni och augusti minskade med bara 3 procent från antalet sålda i februari 2019, enligt Adobes analys. De flesta resenärer bokar dock sommarresor närmare avresedatumet.
Men även om förhoppningarna är höga för de kommande månaderna, finns en oro för att stigande bränslepriser och ihållande inflation kan pressa flygbolagen att höja biljettpriserna och avskräcka potentiella kunder från att flyga.
Det globala priset på flygbränsle har sjunkit från sin senaste topp, och låg förra veckan på 19,5 procent upp från en månad tidigare och ökade cirka 82 procent under det senaste året, enligt Platts Jet Fuel Price Index.
Amerikanska flygbolag förväntas täcka bränsleprishöjningar genom att höja biljettpriserna, något som kan ta månader att genomföra.
Återhämtningen leds av fritidsresenärer, som är mycket mer priskänsliga än företagsresenärer.
Konsumenter som samtidigt märket av högre priser för varor och tjänster kanske inte har mycket kvar att spendera på semestern, menar experterna. Även om vissa budgetbolag kan rikta in sig på den kategorin, finns det inga garantier för att flygbolagen kommer kunna sänka biljettpriserna, särskilt när de bär med sig skulder som uppstått under pandemin, säger Henry Harteveldt, branschanalytiker och ordförande för Atmosphere Research Group, till New York Times.
– Flygbolagens vd:ar och finanschefer är inte i ett generöst sinnestillstånd nu förtiden, så jag förväntar mig inte att flygbolagen ska rabattera flygstolar i samma utsträckning som vi annars har sett, säger han.
De planerade inrikesflygningarna i USA under perioden juni till augusti är för närvarande 8 procent lägre än antalet planerade flygningar under samma månader 2019. Förra sommarens reguljärflyg minskade med 16 procent från sommaren 2019.