Ticket är Nordens största resebyrå med 25 procents marknadsandel inom privatresor. Bruttoförsäljningen landade i fjol på 6,5 miljarder kronor. Men det är en bransch utsatt för svårförutsedda händelser utom kontroll även för de stora aktörerna. I fjol föll Tickets omsättning och resultat eftersom sommaren blev hiskeligt varm och den svenska kronan bedrövligt svag. Det kan man knappast skylla på Per G Braathen, som sedan 2010 äger Ticket via bolaget Braganza.
Resebutiker blir alltmer sällsynta inslag i stadsbilden, men i många stora köpcentra kan man fortfarande glida in till Ticket och köpa en resa av en människa på andra sidan disken. Det beror på att Ticket redan för 20 år sedan satsade på ett virtuellt kundcenter där samtalen styrs ut till lediga säljare i butikerna. Ett effektivt sätt att utnyttja personal och förbättra servicen till kunderna. Ticket har 51 butiker i Sverige och 19 i Norge.
Men Ticket var också tidiga med att sälja resor på nätet och driver i dag varumärket AirnGo för nätbokningar, liksom Ticket i Danmark och Finland gör, samt prisjämförelsesajten Charter.se.
Flerkanalstrategin har visat sig framgångsrik, även om nätbokningarna växer stadigt. Ticket har också en av branschens största kunddatabaser som kan utnyttjas bättre när marknadsföringen blir alltmer individuell.
Krävs för ökad tillväxt:
# stärkt krona
# mindre flygskam
# mer paketresor.
Fakta
Omsättning 563 mkr
Resultat före skatt 55 mkr
Balansomslutning 598 mkr
Antal kunder 640 000*
Antal anställda 355
*Gäller enbart Sverige