Air France/KLM flög 20,9 miljoner passagerare i första kvartalet, en ökning med 6,2 procent jämfört med i fjol. Intäkterna ökade lika mycket till 75 miljarder kronor. Men rörelseförlusten ökade till 5,5 miljarder kronor, trots 1,5 miljarder billigare bränsle än i fjol.
Två faktorer står för merparten av tappet: Ökade lönekostnader, bland annat en engångsbetalning till KLM:s personal, och minskat fraktflyg.
Kassaflödet från rörelsen var drygt 1,5 miljarder i huvudsak tack vare bra försäljning inför sommarsäsongen. Men under kvartalet har bolaget gjort en engångsbetalning på pensioner som en kvardröjande skuld från pandemin på 7 miljarder kronor.
Bruttoresultatet (ebitda) på rullande 12 månader föll under kvartalet med en dryg miljard till 47 miljarder och skuldkvoten ökade till hanterbara 1,3. Bolaget har likvida medel på 110 miljarder kronor.
Air France/KLM räknar med att öka sin kapacitet med 5 procent mätt som säteskilometrar (ASK) under året och vd ser fram emot sommar-OS på hemmaplan:
”Vi växlar upp för en lovande sommar med en unik möjlighet att visa vad vi kan”.