Tre förslag för att lösa upp Arlanda-knuten
Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar det faktum att Moderaterna nu ger sig in i debatten om Arlandas utbyggnad.
Det pågår ett högt politiskt spel om flygtrafiken i Sverige. I centrum står Arlanda. Bakgrunden är följande. För två år sedan skapades Arlanda-rådet för att utreda vad som ska hända på det som enligt infrastrukturministern Tomas Eneroth ska bli Nordens ledande flygplats. Enligt alla prognoser kommer flygtrafiken att öka i Sverige och världen. Medelklassen globalt växer och när så sker börjar människor drömma om sin första semester och när de väl varit på sin första charterresa vill de göra om den nästa år. Reseindustrin är idag världens största näring och sysselsätter en tiondel av världens befolkning.
För Arlandas del innebär detta att antalet resenärer kommer att öka från dagens 26 miljoner till 40 miljoner 2040. Ytterligare tio miljoner väntas till 2050. Och för att det ska bli fysiskt möjligt måste Arlanda bygga minst en, helst två nya landningsbanor, enligt uppgifter i Aftonbladet.
Dessa prognoser går naturligtvis stick i stäv med Miljöpartiets idéer om hur världen ska utvecklas. Enligt detta regeringsparti måste flygtrafiken minska och då blir en utbyggnad av Arlanda kontraproduktiv. Nu kastar sig Moderatledaren Ulf Kristersson in i debatten i Dagens Industri och säger samma sak som Tomas Eneroth. En nedläggning av Bromma kan inte bli aktuell om Arlanda inte får bygga ut. Den lilla flygplatsen mitt i stan var länge bondeoffret för att Miljöpartiet skulle kunna acceptera en utbyggnad av Arlanda. Men nu räcker inte detta längre. Det har vice statsminister och miljöminister Isabella Lövin varit tydlig med.
Här kommer tre förslag på vad som kan lugna Miljöpartiet och få fart på Arlanda:
Sparka liv i Maria Wetterstrands utredning på biobränsle. Den föll på eget grepp när det visade sig att Wetterstrand ägde aktier och satt i styrelsen för ett bolag som drömde om att utveckla biodrivmedel. En jävsituation uppstod och sedan dess har det inte hörts mycket om de utmärkta förslagen i utredningen. Genomför en satsning på biodrivmedel samtidigt som man bygger ut Arlanda och lägger ner Bromma är den smarta vägen fram.
Avisera en rejäl satsning på elflygplan. Haka på Norges planer på att 2040 ska allt inrikesflyg vara eldrivet. Nästa vecka arrangerar det Vinnova-finansierade projektet Elise en heldag i Linköping om elflyg. Mer om elflyg och hur vi i Sverige ska utveckla detta kommer inom kort här i Travel News. Sverige har utmärkta förutsättning av utveckla elflyg. Landet är lagom stort, vi är öppna för ny teknik, vi har behov av regionalt flyg och vi har tidigare varit världsledande när det kommer till flygteknik. Draken, Viggen och JAS är tre bra exempel på vad vi har gjort tidigare. Vi kan göra det igen.
Knuffa igång satsningen på höghastighetståg. Alla vill ha dessa tåg, men ingen vill betala eftersom räkningen kommer att bli gigantisk. En av motståndarna lär vara före detta statsminister Göran Persson som inte begriper varför vi i Sverige ska lägga 230 miljarder på att göra Köpenhamn till Nordens huvudstad. Men jag tycker ändå att detta är en bra idé.
Så vad kommer då att hända de närmaste veckorna i frågan om Arlanda? Svar inte mycket. Att förbereda något av ovan tre förslag tar några månader. Besked om Arlanda kommer alltså efter sommaren. Kanske kan beslutet snabbas på om någon av de kommunala flygplatserna som kämpar för sin överlevnad måste lägga ner.