Annons:

Premium

Taylor Swifts spår i hotellstatistiken

Amerikaner och finländare invaderade Stockholms hotell för att se Taylor Swift. Det visar Visitorys statistik för maj. Av: Leif Holmkvist.

”Mest ökade amerikanerna med 25 procent till 72 400 utslaget på hela månaden”

Det har snackats mycket om Taylor Swifts påverkan på den svenska inflationen. För mycket, för sansade ekonomer kan lätt räkna fram att en omsättningsökning kring 800 miljoner kronor är en piss i Saltsjön med en svensk BNP på cirka 500 000 miljoner i månaden.

Men för hotellägarna blev superstjärnans besök ett välbehövligt lyft. Hotellstatistiken från Visitory tog ett glädjeskutt i maj:

Enbart tre dagars konsert lyfter genomsnittspriset på ett rum med 340 kronor till 2 170 utslaget på hela månaden. Man vill knappt veta vad swiftisarna fick pynta för att krypa ner mellan nymanglade lakan och njuta en sen hotellfrukost.

Men sådan är kapitalismen, priset är en funktion av tillgång och efterfrågan.

Vilka vad det då som gödde hotellägarna mest?

Visitory registrerade 915 000 sålda gästnätter vid nära 200 anläggningar i Stockholm under maj. Hälften av gästerna var svenskar, vilket var en minskning med 8 procent. Utländska gäster ökade däremot med 17 procent.

Mest ökade amerikanerna med 25 procent till 72 400 utslaget på hela månaden. En rimlig gissning är att många kom för att se Taylor Swift.

De finländska gästerna ökade med 33 procent till 22 300. Ännu en rimlig gissning är att färjelinjerna haft goda dagar mellan 15 och 20 maj. Norrmännen ökade med 22 procent jämfört med maj i fjol och danskarna med 25 procent.

Däremot minskade antalet franska besökare i maj. En enkel förklaring är att Taylor Swift hade konsert i Paris en dryg vecka innan hon kom till Sverige.

Snart kommer The Boss. Men sluta oroa er för att Bruce Springsteen ska trycka upp inflation och räntor. Han är bra och event är bra för branschen, men spelar ingen större roll i nationalekonomin.