Tänk dig att du är en influencer år 2035. Du vet, en sån där person som folk faktiskt lyssnar på (till skillnad från din kompis som bara delar bilder på sin frukost). Du ska sälja in Sverige till en publik som har allt. Hur gör du? Jo, du slänger fram trendrapporten ”Trendatlas för besöksnäringen – till 2035” och vrålar: ”Überkonkurrens, hållbarhetsparadox och AI-agenter, mina vänner! Det är framtiden!”
Visst, det låter kanske lite som en dålig sci-fi-film, men det är precis vad rapporten förutspår. Sverige kommer tydligen behöva slåss med näbbar och klor för att locka turister i framtiden. Glöm de där dagarna då det räckte med att visa en bild på en älg och en röd stuga. Nu vill folk ha ”flexibel programmering av destinationer” (nej, det handlar inte om att lära sig koda). Tydligen ska vi stoppa in allt från hantverk och arkitektur till unika butiker i en mixer och hoppas på det bästa.
Och AI, ja det ska tydligen vara lösningen på allt. AI-agenter ska boka resor, svara på frågor och till och med hjälpa till med rekrytering. Kanske kan de även lära sig laga köttbullar? Vem vet, snart kanske vi har robotar som guidar oss genom IKEA.
Men det roligaste är nog ändå det här med ”autenticitet med en twist”. Tänk dig en dalahäst med inbyggd discokula eller en midsommarstång med 5G. Det är tydligen framtiden, mina vänner. Vi ska vara autentiska, men med en rejäl dos galenskap.
Så vad väntar du på? Boka din resa till Sverige 2035 och upplev landet där du kan dricka AI-bryggt kaffe i en timmerstuga med VR-glasögon. Det blir garanterat en upplevelse du sent kommer glömma (om du inte råkar ut för en robot-älg vill säga).
Hela rapporten kan du ladda ner här.