Annons:

Premium

Stora satsningar på mer maxad underhållning i Mellanöstern

Planerna på att öppna Sphere i östra London stoppades. Nu står det i stället klart att den andra filialen av den uppmärksammade underhållningsbyggnaden öppnar i Abu Dhabi.

Sphere har även varumärkesregistrerats i Qatar och Oman vilket ger en hänvisning om Sphere Entertainment Groups expansionsplaner. 

Las Vegas har många hotellrum.

När den första Sphere öppnade i Las Vegas hösten 2023 listades många taltecken. Den futuristiska underhållningsarenan är 112 meter hög och 157 meter bred. Den består av 164 000 surroundhögtalare, miljontals LED-lampor och plats för drygt 18 000 åskådare. Konstruktionen har kostat 2,3 miljarder dollar. 

Tanken med den kolossala klotrunda byggnaden är att agera allt från biograf till konsertlokal och sportarena – och Sphere nummer två kommer alltså att invigas i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Sfären ska vara ”av samma skala” som den i Las Vegas och är en gemensam satsning med Department of Culture and Tourism Abu Dhabi (DCT). 

Budget, adress och planerat öppningsdatum har man däremot inte offentliggjort än. 

– Visionen med Sphere har alltid inkluderat ett globalt nätverk av arenor, och det här tillkännagivandet är en viktig milstolpe på vägen mot det målet. Sphere omdefinierar liveunderhållning och utökar räckvidden för sin transformativa effekt. Vi är stolta över att samarbeta med DCT Abu Dhabi och utveckla Sphere i deras stad, säger James L. Dolan, Executive Chairman och Chief Executive Officer för Sphere Entertainment.

DCT Abu Dhabis ordförande Mohamed Khalifa Al Mubarak menar att samarbetet passar väl med landets Tourism Strategy 2030. En strategi emiratet lanserat för att stärka Abu Dhabi som ett levande knytpunkt för kultur och innovation.