Annons:

Premium

ANALYS: Skistar befinner sig vid ett vägval

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar Skistar och pratar med avgående vd Mats Årjes om det som varit och vad som komma skall.

För några veckor sedan meddelade Skistars vd Mats Årjes att han ska sluta. Efter knappt 17 år som börs-vd är han nöjd med vad han uppnått och vill gå vidare.

– Det är ett beslut som mognat fram under ganska lång tid. Jag är jättestolt och glad över bolagets utveckling, säger han i en telefonintervju till Travel News.

Han vill inte alls kommentera sin eventuella fallskärm och ännu mindre prata om Pär Nuders dramatiska avgång som ordförande i bolaget för några månader sedan. Det är den nuvarande ordförande Eivor Anderssons uppgift. Men här är svaret på varför han lämnar bolaget som han i princip synonym med.

– Det är aldrig en bra tid att avgå, men jag vill ge mig själv chansen att göra något annat i livet innan det är försent. Lära mig något nytt i en ny miljö.

Mats Årjes är 52 år, han kan alltså ta ett nytt tufft jobb i näringslivet om han vill. En förklaring till att avgången blev nu är att han även är ordförande i Sveriges olympiska komitté som står bakom Stockholms OS-ansökan 2026. Han vill inte bli anklagad för att sitta på dubbla stolar. Vinner Sverige matchen mot Italien om vinter-OS kommer Mats att vara sysselsatt, men blir det ett nej den 24 juli är Årjes framtid mer osäker.

När Mats Årjes tog över Skistar 2002 var han 35 år. Då var bolaget värt 700 miljoner. Idag är bolaget värt 9,6 miljarder och har gått från att vara ett bolag som sysslar med skidliftar och stuguthyrning till en verksamhet som tar hand om hela skidresan. Den trend som Ingemar Stenmark startade på sjuttiotalet har idag blivit en svensk basindustri. Under resans gång har Skistar lett utvecklingen och tittar man i backspegeln ser man att bolaget har gjort en rad strategiska val som lett fram till dagens succé. Att satsa på ett varumärke framför att marknadsföra de olika destinationerna var ett sånt strategiskt val som Mats tidigt gjorde.. Att äga kunden från bokning, boende, skidlift, utrustning, mat och skidkläder är ett annat. Skistar har skapat ett system som gör det enkelt och smidigt för en barnfamilj att åka utför.  Skidentusiaster hävdar ibland att de svenska fjällen inte är “riktig skidåkning”. Men offpist-åkare är inte Skistars primära målgrupp utan barnfamiljer som vill göra något tillsammans. En vanlig säsong åker högst 100 000 svenskar skidor i Alperna. I vinter har två miljoner svenskar åkt skidor. Hälften av dessa gör det i Skistars system. Tvåan Branäsgruppen har blott tio procent.

Skistar har skapat goda band med det lokala näringslivet på sina destinationer och utnyttjat system till max när det ska byggas nya skidliftar och krogar. Ibland är man ett börsbolag, ibland är man bara en aktör i en glesbyggd. Ett bra exempel är Scandinavian Mountains Airport. Här har staten varit med och finansierat en flygplats vars regionala nytta bortom skidsäsongen verkligen kan ifrågasättas. Sverige har redan i dag 30 små regionala flygplatser som går på knäna. Att då lägga in 250 statliga miljoner i investeringsstöd kan ifrågasättas. Men beslutet fick stöd av både alliansen och vår nuvarande regering.

Skistars huvudkontor är idag i Stockholm. Men IT-avdelningen sitter i Åre och försäljning och marknad huserar i Sälen. Mats betonar att bolaget inte är ett huvudstadsbolag.

– Jag har varit mån om att behålla verksamheterna och kompetens ute i landet och inte samla allt i Stockholm. Vi ska fortsätta att arbeta mycket inhouse på våra destinationer och inte ha ett stort huvudkontor i Stockholm.

Mats är född i Leksand och bor visserligen i Stockholm, men säger att det ligger i hans uppdrag att vara ute på de olika destinationerna så ofta som det går. Alltså minst en gång i månaden. Hur många timmar i bil det brukar bli en vanlig vecka vill han inte svara på, men att vi snackar åtskilliga är uppenbart.  I höst när flygplatsen i Sälen öppnar kommer nästa vd att kunna röra sig betydligt effektivare mellan orterna.

– I början åkte jag ännu mer bil än jag gör idag. Det kommer, som du säger, att bli smidigare. Och det är aldrig en bra tidpunkt att sluta. Vi gör också stora fastighetsinvesteringar i Åre som det hade varit intressant att följa.   

Någon efterträdare vill han inte utse. Det finns vd-kandidater inom företaget, exempelvis Jonas Bauer som är destinationschef i Sälen, men Mats vill varken utse en kronprins eller nämna namn. Det anser han inte vara sin uppgift. Frågan är vilka kvalifikationer som är de viktigaste. Skistar är i botten ett fastighetsbolag. Men i dag är Skistar i lika hög grad ett IT-bolag. Alla rekrytering av de 10 000 säsongsarbetarna och en stor del av försäljningen sker på sajten som har 14 miljoner besök. Frågan är om Skistar ska utveckla och bygga vidare på de destinationer man har i dag och kanske köpa mer i Skandinavien. Bli ett tydligare Pandox fast med skidor som bas istället för hotellrum.

Eller om bolaget ska satsa på att bli ett Booking.com för skidresor. Den digitala modell som bolaget arbetar med i dag skulle kunna fungera lika bra i USA och Kina som i Sverige. De sömlösa skidupplevelse som Skistars kunder får idag i Åre och Trysil skulle säkert uppskattas på fler ställen i världen. Kan inte Skistar bli både och kanske en vän av kaos tycker. Det tycker inte aktiemarknaden som gillar fokus. En lösning kan då bli att bryta loss IT-delen ur fastighetsbolaget Skistar, men nu är vi långt fram i spekulationerna. Enligt Mats finns det inte i styrelsen ett tydligt kommunicerat strategibeslut vilken inriktning bolaget ska ta. Kanske är det hemligheten bakom framgången.

Skistar har utvecklats organiskt i takt med tiden. Det viktigaste är nog ändå att hitta en ny chef som älskar skidåkning. Mats Årjes har ett förflutet som en av Sveriges bästa skidåkare i sin generation och säger sig ha älskat att få syssla med sin hobby i hela sitt yrkesliv. Att brinna för kärnverksamheten i ett bolag tycks alltså vara ett framgångsrecept.