1. Storbritannien inför nytt krav på inresetillstånd
Som Travel News redan rapporterat måste alla svenskar från och med den 2 april ansöka om ett digitalt inresetillstånd – Electronic Travel Authorisation, ETA – för inresa i Storbritannien.
I vår systertidning RES går vi igenom vad det praktiskt innebär, läs den artikeln här.
2. Bättre förbindelser mellan Europa och USA
Efter att många linjer under pandemin lades ner expanderar nu flera amerikanska flygbolag kraftigt till Europa.
Det är värt att notera att både Delta och United Airlines under sommaren kommer att slå sina tidigare rekord. Under högsäsongen kommer Delta genomföra 700 flygningar per vecka till 33 europeiska destinationer. United lovar 760 flyg i veckan till 40 destinationer i Europa.
3. Nydanade kabiner i högre bokningsklasser
Listan på flygbolag som under året lockar med kabinnyheter är också lång. Inte minst i de högre bokningsklasserna. Bland dem som sticker ut hittas Swiss som lanserar sitt nya kabinkoncept Swiss Senses på långdistansflygningar. Det innebär en ordentligt uppfräschad upplevelse i såväl ekonomi och premium economy som business och första klass.
Ombord Air Indias nya A350-900:or erbjuds en helt ny business class-upplevelse med bland annat 5-7 procent högre luftfuktighet, nya sängkläder och ny servis.
Ombord Emirates nya A350-flygplan slopas mittsätet i business class. Tillkommer gör sådant som egen minibar, trådlös laddare och 4K HD in-flight-underhållning.
Cathay Pacific installerar just nu sin nya Aria Suite ombord Boeing 777–300. Räkna med bättre LED-belysning, skjutdörrar eller väggar för extra avskildhet och 24 tum 4K IFE-skärmar.
Hemlighetsmakeriet runt Air Frances nya första klass-kabin är stort. Man har dock avslöjat att de nya privata sviterna kommer att sträcka sig över hela fem fönster och inkludera tre typer av sittplatser, inklusive en bäddsoffa.
Under året ska även American Airlines lansera sina omtalade Flagship Suites i business class medan Delta uppgraderar alla slags kabiner i hela flottan.
4. Stora förändringar i lojalitetsprogrammen
En av fjolårets stora nyheter var SAS anslutning till alliansen Skyteam efter Air France-KLM Groups förvärv av 19,9 procent av flygbolaget.
Medan många EuroBonus-medlemmar uttryckte oro för vad förändringen skulle medföra lär vi under 2025 höra mycket om hur resenärer som är anslutna till Skyteams andra lojalitetsprogram upptäcker fördelarna med det nätverk SAS tillför.
Skyteam kan nu också skryta med att vara den enda flygbolagsalliansen med förmågan att flyga medlemmar till såväl världens nordligaste som sydligaste kommersiella flygplatser (i argentinska Ushuaia respektive norska Svalbard).
Som en del av alliansen Oneworld har British Airways i många år haft ett av de mest generösa lojalitetsprogrammen. I år blir det ändring på det då medlemsnivåerna börjar mätas i hur mycket pengar medlemmar spenderar snarare än hur lång sträcka som flugits i en viss bokningsklass. Förändringarna innebär också namnbyte. Från och med 1 april blir The British Airways Executive Club i stället British Airways Club.
Debatten kring omställningen har varit het. Många menar att det nu blir så svårt (läs: dyrt) att nå de mer förmånliga nivåerna att faktisk lojalitet försummas. Det har också riktats kritik mot att de nya reglerna innebär att British Airways-medlemmar tjänar färre poäng om de väljer att boka resor med andra Oneworld-bolag, även om de säljs via British Airways hemsida.
Andra, så som The Telegraphs flygskribent John Arlidge, menar att det är rätt att färre ska ha chans att bli Silver- eller Guld-medlemmar eftersom det gör flygbolaget mer exklusivt.
5. Borttappat bagage (delvis) ett minne blott
I Apples programuppdateringen för iOS 18, som kom i december, lanserades en ny AirTag-funktion som gör det möjligt för kunder att aktivera platstjänst. Sedan dess går det att dela var spårningsenheten befinner sig med tredje part.
En sådan tredje part kan vara flygbolag. Drygt 15 stycken har valt att inleda samarbete med Apple i användningen av AirTags för att lokalisera borttappat bagage: Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian, British Airways, Brussels Airlines, Delta, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss, Turkish, United, Virgin Atlantic och Vueling.
Under året förväntas betydligt fler göra detsamma. Detta när SITA – en IT-leverantör som primärt arbetar med flygplatser och flygbolag – implementerar stöd för Apples platstjänst i det brett använda bagagespårningssystemet WorldTracer.
Bubblare: Dags för A321XLR
Det har gått drygt fyra år sedan Airbus under Paris Airs Show lanserade sin uppdaterade A321neo: A321XLR.
Tack vare sådant som effektiviserad bränsleförbrukning kan det nya flygplanet hålla sig i luften betydligt längre. De kommande åren kommer vi se många nya rutter mellan platser som tidigare krävt mellanlandning eller inte existerat för att de varit ekonomiskt ogenomförbara.
Sedan november flyger Iberia A321XLR-plan på sin nya året runt-rutt Madrid-Boston. Ytterligare 25 flygbolag väntar på sina leveranser. Bland dem irländska Aer Lingus som hoppas bli det andra flygbolaget i världen att ta det i bruk: avsikten är att från och med april flyga A321XLR nonstop mellan Dublin och Nashville.