Beskedet att SAS tar över BRA:s inrikestrafik från första januari 2025 och flyttar den till Arlanda är logiskt sett utifrån Anko van der Werffs stora längtan att konsolidera den europeiska flygtrafiken. För svensk inrikestrafik kommer detta att innebära högre priser eftersom SAS och BRA får en monopolliknande ställning. Konkurrensverket har tidigare stoppat SAS försök att köpa BRA flyg. Dagens lösning är ett smart sätt att runda myndigheterna.
Men bägge parter lovar att turtätheten kommer att vara kvar och vissa fall öka. Det går inte att driva två små flygbolag på två flygplatser som Arlanda och BRA var det samlade beskedet på pressträffen med SAS vd Anko van der Werff och BRA:s huvudägare Per G Braathen. Sverige är ett för stort glesbefolkat land i utkanten av Europa för att bära mer än ett ”nationellt” flygbolag. Enligt SAS vd borde samgåendet ha skett för länge sedan.
BRA flyg kommer att fortsätta med chartertrafik åt researrangörer som Ving och Apollo. Detta är idag hälften av flygbolagets affär. Och i Sverige kommer det fortfarande att stå BRA på flygplanen, men biljetterna kommer att säljas av SAS som då kan sälja på vidareresor ut i Europa och världen. Snart kan du flyga från Luleå till New York på en SAS-biljett, lovar Anko van det Werff. Enligt SAS vd gör man inte denna affär av ekonomiska skäl utan för att bibehålla infrastrukturen i Sverige.
BRA flyg går efter pandemin på knäna med en 50 procentig minskning av trafiken och antalet avgångar från Bromma. Man har de senaste åren genomgått två rekonstruktioner och tagit in nya delägare i form av AMF. Dagens fusion innebär med extremt sannolikhet den sista spiken i Bromma flygplats kista. BRA flyg har stått för 80 procent av trafiken, när detta försvinner kommer det att eka mycket tomt i den gamla terminalbyggnaden. Sverige har idag den mest flygvänliga regeringen på 20 år, men ute i landet har många kommuner fortfarande kvar generella flygförbud, en slags Lex Greta, för sina medarbetare. Detta måste bort enligt SAS vd Anko van der Werff och BRA:s huvudägare Per G Braathen om inrikestrafiken och infrastrukturen i landet ska fungera. Här har jag tidigare krävt att regeringen ska agera, men inte fått något bra svar av infrastrukturminister Andreas Carlson.
Vad innebär detta då för den nya fusionens konkurrenter? Norwegian kör i dag två inrikeslinjer i Sverige och de kommer säkert att försöka starta några till, men även bolagets vd Geir Karlsen inser att den svenska inrikesmarknaden inte kan bära för många aktörer. I Norge äger Norwegian redan idag BRA:s motsvarighet Widerøe. Karlsen hade säkert planer på att förvärva BRA flyg med Anko van der Werff hann före. Karlsen får ny fokusera på ett få ett bra samaretsavtal med Lufthansa när SAS försvinner djupare in i SkyTeam-alliansen.
Ryanair gjorde under något år ett försök på den svenska inrikesmarknaden, men avslutade detta kvickt eftersom det rullade på bättre på andra ställen i Europa. Ryanairs vd Eddie Wilson har visserligen lovar att dubbla sin operation i Sverige om flygskatten försvinner, vilket regeringen ska exekvera nästa år. Men hur fördubblingen ska ske återstår att se. Ryanair har en flotta som kan konkurrera på de stora linjerna mellan landets största städer, men inga små turbopropmaskiner som BRA.
På inrikesmarknaden i Sverige kan det säkert poppa upp lokala konkurrenter som med små maskiner och mycket entusiasm vill slå sig in på marknaden. Läs just nu Västflyg som snart öppnar en linje mellan Trollhättan och Bromma. Långsiktigt har dessa fina försök visat sig vara totalt vansinne. Regionala entreprenörer har många gånger fått erfara att det bästa sättet att bli miljonär är att vara miljardär och starta ett flygbolag. En som vet detta bättre än de flesta är BRA flygs huvudägare Per G Braathen.
Avtalet som de två direktörerna skrev på vid SAS servicecenter i terminal 5 på Arlanda är på fem till sju år. Det innebär i praktiken ett livstidsavtal och med tiden en fusion mellan de två bolagen. Små flygbolag som BRA flyg lever mycket farligt i en tid av krig i Europa, extrem konkurrens, usel svensk krona, ständig prispress, lövtunna marginaler och resenärer som helst av allt vill boka sin biljett i sista sekunden. Inte heller en aktör som SAS kan segla ensamma på detta stormiga hav. Jag är övertygad om att det inte dröjer många månader innan SAS är ett helägt dotterbolag till Air France-KLM.
För Arlanda och statliga flygplatsägaren Swedavia är dagens nyhet ett långsiktigt bra besked. SAS ser uppenbarligen att det finns en framtid i Sverige och vill ta ett ansvar för infrakturen. På pressträffen klagade Per G Braathen på det höga biljettpriset på Arlanda Express och vädjade till regeringen att göra något åt detta. Att investera i Arlanda och bygga ut flygplatsen blir nu logiskt när allt hopp för Bromma är ute. Jag har flera gånger blivit häcklad av BRA:s flygs ägare Per G Braathen när jag påpekat det vansinniga att ha två flygplatser i Stockholmsområdet och att Bromma snart kommer att försvinna. Han har då sagt att flygplatsen är för bra för att läggas ner. Nu gör han själv detta. På pressträffen såg han närmast befriad ut när han meddelade nyheten. Det kan jag förstå.