Att skjuta upp räntebetalningarna på hybridobligationerna är förenligt med teckningsvillkoren, men ökar på SAS skuldberg. Företaget har två hybridobligationer: en på 1 615 miljoner med en årlig ränta på 112,6 miljoner och en på 6 000 miljoner med årsränta 432,8 miljoner.
Hybridobligationer är en kombination av obligation och aktie som får inräknas i bolagets egna kapital. Det gör bolaget uthålligare mot obestånd.
Den stora hybridobligationen på 6 miljarder är en efterställd obligation, vilket innebär att den saknar förmånsrätt vid konkurs eller utmätning. Däremot har den bättre rätt än aktiekapitalet vid en konkurs.
Att skjuta upp räntebetalningar på sina lån är bara ytterligare ett tecken på SAS utsatta situation, liksom omförhandlingarna med leverantörer och leasegivare.
Samtidigt redovisar SAS växande passagerartal under mars jämfört med samma månad i fjol då omikron dämpade resandet. 1,9 miljoner passagerare reste med SAS i mars. Betalda passagerarkilometer ökade med 38 procent och kabinfaktorn ökade till 75,7 procent.