Nu är det strejk på SAS. Piloterna vill ha högre lön, längre framförhållning och bättre arbetstider. Vem vill inte det?
Exakt hur mycket en pilot tjänar är inte lätt att svara på, men lön plus traktamente plus obekväma arbetstider kan ge strax under 100 000 i månaden. En pilot som är flitig kan alltså tjäna en miljon om året. Det är få andra yrkesgrupper i Sverige som ligger i denna division. Men de svenska piloterna jämför sig inte med läkare eller lastbilschaufförer, de jämför sig med sina kollegor i Dubai och London och då visar det sig att exempelvis Norwegians piloter tjänar mer. Och Emirates piloter tjänar ännu mer.
Fördelen med att arbeta på ett nordiskt bolag är att du kan bo i Stockholm och ha en familj här. Frågan som SAS-piloter måste ställa sig är hur mycket detta är värt. Och frågan som SAS högsta ledning måste ställa sig är vad ska vi göra för att piloterna inte ska bli sura. Problemet för SAS är att piloter är en bristvara och att hitta nya är en lång process. De ska skolas in i systemet och knytas till en besättning.
SAS-piloter gick ner i lön när bolaget hotades av konkurs för några år sedan. Men nu har SAS rest sig som fågel Fenix och förra året gjorde man 2 miljarder i vinst. Om bolaget går lika bra i år kommer det att betalas ut en bonus på 10 000 kronor per anställd. Det är alltså kaffepengar för piloterna, men för kabinpersonalen är det första bingo.
Piloternas tajming är tyvärr usel. Dagens oljepris, 65 dollar, är det högst sedan årsskiftet och kriget i Libyen och USA:s konflikt med Iran gör att det kan stiga ytterligare. Första kvartalet gick flygresandet ner i Sverige och som grädde på moset kommer Greta Thunbergs flygskam.
Svenska folkets förståelse för strejker är liten och för en grupp höginkomsttagare som piloterna är det noll och intet. Att strejker är helt avgörande för ett flygbolags förmåga att tjäna pengar är ingen nyhet. Förra året när Lufthansas ledning skulle förklara bolagets höga vinst var avsaknaden av strejker den avgörande faktorn.
Att höja SAS-piloternas löner kommer att få aktiemarknaden att morra. Det kan leda till lägre aktiekurs vilket leder till svenska statens planer på att sälja bolag blir än mer avlägsna.
SAS vd Rickard Gustafson sitter följaktligen i en rävsax som blir svår att komma ut. Han vill att svenska staten ska sälja och få in en ägare med mer riskkapital så att man kan köpa fler bränslesnåla flygplan.
Vad kommer då att hända? Jag är övertygad om att det inte blir någon strejk. Det har ingen något att vinna på. Jag tror att piloternas grundlön ligger still, men de kommer att få bättre villkor. Hur bra kopplas förstås hårt till hur det går för SAS på det stora hela.
Hade SAS piloterna på allvar varit intresserade av högre lön hade lämnat Norden för länge sedan.
12 kommentarer