Fler passagerare, fler linjer, ökade intäkter,positivt kassaflöde och nya flygplan.
Det låter som en succéhistoria från Jan Carlzons glada dagar. Men verkligheten är en annan som grinar bistert ur SAS Q3-rapport:
# Kvartalsjämförelsen görs med perioden maj-juli i fjol, då flygbranschen var förlamad av corona.
# Resultatförbättringen består till stor del av uteblivna av- och nedskrivningar.
# SAS har utnyttjat möjligheten att skjuta skatt på framtiden maximalt.
# Möjligheten att permittera sänkte kostnaden, men blir en kostnad om fler ska sparkas.
# Planen flygs fortfarande på alltför många linjer halvtomma.
# Yielden, intäkten per passagerarkilometer, har sänkt resultatet med en miljard.
# Av de tio miljarder kronor som ägarna lade i kassan i höstas återstår bara fyra.
# SAS har sålt flygplan och rullar finansieringskostnader för nya framför sig.
Vi slutar där, annars blir för dystert för en sajt som gillar positiva nyheter från resebranschen.
När Anko van der Werff tog över spakarna i somras skakade de redan. Den ekonomiska stallvarningen har tjutit och blinkat länge i SAS. Det visste han och då gäller det att tala lugnande till de som är med på resan, ägarna med svenska och danska staten i första klass.
Det gör han också i sitt första kvartalsbokslut, som han inte haft minsta möjlighet att påverka. Med ett personligt tonfall prisar han personalen och utan att väja för pandemiproblemen förutspår han en lycklig resa längre fram på rutten.
Som tack gav ägarstaterna honom en extra kreditram på tre miljarder kronor. Det undanröjer problem med likviditeten på kort sikt, men riskerar att ytterligare tynga balansräkningen om de måste utnyttjas. SAS har också lyckats hitta finansiering med en miljard för förskott på tio nya Airbus med leverans de närmaste två åren.
SAS kämpar för att hålla höjden och få upp farten. Men motvinden från pandemin, som SAS satt i rubriken på sin Q3-rapport, är medvind för de som flyger åt andra hållet. Enligt Trafikverkets senaste omvärldsanalys tar lågprisbolag som Ryanair, Wizz Air och Pegasus allt större andelar av den flygtrafik som ändå återkommit under pandemin. Det är ringa tröst för SAS att de andra stora nätverksbolagen British Airways, Lufthansa och Air France har samma hårda motvind.
Samtidigt väntar nya konkurrenter som Norse på att den interkontinentala trafiken ska ta fart, främst Atlanttrafiken, som hämmats av USA inreserestriktioner.
En liten ljusning på lång sikt för SAS skymtar ändå i regeringens envetna plan på att lägga ner Bromma. Med inrikesflyget samlat på Arlanda stärks SAS bättre möjlighet att samordna inrikes- och utrikesflyget.
Men tills dess får nog Anko van der Werff hålla hårt i spakarna och lita på att ägarna fortsätter stötta.
Analys: Leif Holmkvist