Annons:

Premium

Så ska Norwegian undvika konkurs

I dag fredag kan Norwegians räddningsplan bli klar. Skulderna bantas från 67 till 20 miljarder och flygplansflottan från 140 till 50 maskiner.

I går gick deadline ut för de irländska kreditgivarna att godkänna den norske konkursförvaltarens villkor för rekonstruktionen. De godkändes i Högsta domstolen på Irland redan för två veckor sedan och kan antas gå igenom även i rätten i Norge.

Moderbolaget Norwegian Air Shuttle har säte i Oslo och sitter med de stora obligationslånen, men de stora skulderna för leasing och köp av flygplan finns i två irländska dotterbolag: Arctic Aviation Assets och Norwegian Air International.

Det är Norwegians exempellösa expansion som satt bolag i ekonomisk knipa. Enbart skulderna för köpta och inhyrda flygplan uppgår till 48 miljarder kronor, en summa som kräver rejält kassaflöde när räntorna ska betalas och nya obligationslån emitteras på rimliga villkor.

Pandemin stjälpte spelplanen för grundaren Björn Kjos som just inlett det tredje stora steget, från Norden via Europa till långdistans med tre dussin Dreamliners.

Men pandemin hjälper också sannolikt Norwegian att överleva som företag. Norge införde för ett år sedan en tillfällig lag om rekonstruktion av bolag som normalt är lönsamma, men som råkat på obestånd på grund av pandemin.

Norwegians förvaltare har fått ta till en rad smärtsamma åtgärder för att få ihop en rekonstruktionsplan: avskrivning av skulder, omvandling av skulder till aktiekapital, förlängda krediter och försäljning av tillgångar.

Det innebär att bolagets totala skulder minskar från 67 till 20 miljarder kronor. Flygplansflottan bantas från över 140 maskiner till cirka 50 genom uppsagd leasing och försäljning, inte minst av nio Boeing 787 Dreamliner till den nystartade konkurrenten Norse Atlantic Airways.

Enligt uppgifter till Dagens Naeringsliv var det ett villkor för statligt stöd till Norwegian från norska regeringen att bolaget lade ner sin satsning på långdistans. Om Norse får flygtillstånd i USA försöker de ta över där Norwegian lämnar. Båda bolagen har deklarerat att de vill samarbeta.

I Norge har för övrigt Björn Kjos satsat 24 miljoner av privat kapital och tagit plats i styrelsen. Även hans kompanjon Björn Kise har satsat i bolaget.

Det som sedan återstår i Norwegians rekonstruktion är att ta in 4,5 miljarder kronor i nytt kapital från staten och ägarna före den 1 juni.

Text: Leif Holmkvist