Annons:

Premium

Så påverkas reseindustrin av kriget i Ukraina

Rysslands överfall på Ukraina slår också mot resebranschen. Kryssningstrafiken i Östersjön och flygen österut kan drabbas och rika ryska turister kan utebli. Av: Leif Holmkvist.

Nu tvingas flygbolagen till omplanering, omvägar och fördyringar.

Just när pandemin släpper sitt järngrepp slår Putin till med ett anfallskrig mitt i Europa. Vad det får för följder för resebranschen är i dag omöjligt att förutse. Att kriget kommer att minska resandet är självklart, men hur mycket och hur länge är mera oklart.

Kriget har redan drabbat flygbranschen genom inställda flygningar till Kiev och ett sedan i går stängt luftrum över Ukraina. Många rutter från Skandinavien till Mellanöstern, Turkiet och Egypten går normalt över Ukrainas luftrum.

Detta är också en bild av effekterna av Rysslands attack mot Ukraina. Flygrörelserna fredag 25 februari vid 10.00. Bild: FlightRadar24

Nu tvingas flygbolagen till omplanering, omvägar och fördyringar. Plus det faktum att passagerare kan tveka inför att alls flyga i närheten av en krigszon. Många minns hur malaysiska MH17 sköts ner av en rysk robot över Donetsk sommaren 2014 och 298 människor dog.

Passagerare som bokat länge efterlängtade semesterresor till Thailand eller övriga Ostasien undrar nu om de kan komma i väg ifall kriget drar ut på tiden. De ska ju flyga över Ryssland, som kan komma att stänga sitt luftrum. Även om Thailand har lovat sluta krångla med covidtester, särskilda inresedokument och karantän den 1 april kan det populära resmålet drabbas av kriget.

Mot ett stängt ryskt luftrum talar att flygbolagens överflygningsavgifter är en mångmiljardinkomst för Ryssland. Ryssarna har länge pressat flygbolagen på pengar, bland annat en extra passageraravgift som gick rakt ner i Aeroflot kassakista.

Åt andra hållet kan Aeroflot, numera ett modernt och professionellt skött företag, och andra ryska flygbolag drabbas av sanktioner i form av landningsförbud i väst. Det drabbade belarusiska Belavia sedan diktatorn Lukasjenkos stridsflyg förra våren tvingade ner ett Ryanairplan i Minsk för att fängsla den oppositionelle journalisten Roman Protasevitj och hans flickvän.

Kryssningstrafiken i Östersjön lever också farligt. Det är inte säkert att amerikaner eller för den delen kineser, som blir en allt viktigare grupp för besöksnäringen, vill segla bland robotkryssare under ett paraply av Iskanderrobotar. Att angöra S:t Peterburg i sommar är nog inte att tänka på.

Minskad kryssningstrafik slår hårt mot Stockholms besöksnäring. Stockholms hamnar har redan rekordmånga inbokade anlöp, 300 varav 79 är lönsamma ”turnaround”, alltså när passagerare byts ut och därmed flyger från Stockholm eller förlänger semestern i Sverige.

Vi ska inte heller glömma ryska turister som blir allt vanligare i svenska vinterfjäll och storstäder om somrarna. Petersburg är lika stort som Sverige och det är inte längre till Vasa/Umeå/Hemavan än från Göteborg till Åre.

Leif Holmkvist