Nyligen besökte jag Sveriges riksdag för att lyssna på Alexandre de Juniac som är chef på IATA. De organiserar 290 flygbolag i världen, alltså 82 procent av alla bolag. Alexandre var en elegant fransman som pratade poetiskt, men ändå exakt om den näring som är Travel News huvudfokus: flyget. “The Business of Freedom”, enligt Alexandre.
Organisationen har lagt ett ambitiöst mål att minska utsläppen med hälften till 2050.
Detta ska ske samtidigt som flygbranschen växer lavinartat, från dagens 4,1 miljarder flygningar till 8 miljarder. Vi snackar 300 procent tillväxt fram till 2050.
Den stora tillväxten kommer att ske i Asien och då främst i Kina, Indien och Indonesien. Flygbranschens största problem är att bolagen tjänar för lite pengar. Knappt fem procent på omsättningen, översatt till intäkt per passagerare blir det sex euro. Med så lite pengar över blir det svårt att finansiera nya bränslesnåla flygplan.
Alexandres främsta anledning att komma till Sverige är förstås att avskaffa flygskatten. Enligt IATA finns det förutsättningar för Sverige att växa från dagens 23 miljoner passagerare 2017 till 32 miljoner 2037. Men då bör flygskatten försvinna. Den kan kanske ersättas med miljöavgift som kan gå tillbaka till flygbranschen i form av fabrik för biobränsle eller nyare flygplan. Alexandre var också oroad över Swedavias framtidsplaner. Det statliga bolagets mål är ju att bygga ut Arlanda och Landvetter för ett stort antal miljarder. Notan ska man hämta in på landningsavgifter i förväg. En farlig ekvation, speciellt om det skulle bli en isande lågkonjunktur om några månader.
Jag intervjuade nyligen BRA:s ägare Per G Braathen. Hela resultatet kommer om några veckor i vårt magasin. Men jag kan redan nu avslöja att han är inne på samma linje. Swedavias expansionsplan skrämmer. Den oroar i ljuset av att flyget betalar sin egen infrastruktur, sex euro per passagerare ska räcka till otroligt mycket. Dels förnya flottan, dels bygga dubbelt så stora flygplatser.
Alexandre lyfte fram även andra hinder för att skapa ett miljövänligare flyg. Europas nationella flygregler som innebär att man inte kan flyga raka vägen utan måste hålla sig i nationella korridorer är ett otyg. Detta är ren byråkrati.
I veckan kom Flygtorgets Anders Karlsson med en analys av matchen mellan Kastrup och Arlanda. Fakta är att vår svenska flygplats tappar trafik, speciellt till Asien. De senaste månaderna har ett gäng flygbolag styrt om från Stockholm till Köpenhamn. Kastrup börjar få rejält grepp om trafiken till Asien. Det är förstås en droppe i det 26 miljoner stora passagerare-havet på Arlanda, men vi vet alla att det är det är droppen som urholkar stenen. 2019 kommer att bli ett prövningarnas år för flygbranschen i Norden.