Annons:

Premium

Realityserien ökar intresset för Sverige som resmål

Realityserien Love is Blind ligger på den globala topp tio-listan över de mest sedda serierna på streamingtjänster världen över. Efter att den svenska säsongen haft premiär pekar nu data på att allt fler vill upptäcka Sverige som resmål. Av: Linda Iliste

Love is Blind: Sverige har tagit vårt avlånga land med storm. Intresset är enormt för realityserien, i vilken svenska singlar utforskar om kärleken är blind genom att dejta varandra placerade i varsin kapsel, där de kan prata med men inte se varandra. 

Men för allt vad det verkar, är det inte bara inom Sveriges gränser som den svenska säsongen drar åt sig uppmärksamhet. 

Sedan de tio avsnitten släpptes på Netflix den 12 januari rapporterar hotell- och resesöksajten Momondo en nära 150 procentig ökning efter flygsökningar till Sverige från andra länder, jämfört med samma period i december. 

Hos Momondo tycks det nyfunna intresset framför allt ha infunnit sig hos resenärer från grannländerna Norge, Danmark och Finland, men även Storbritannien och Spanien. 

Data från Hotels.com visar också att sökningarna efter Sverige skjutit i höjden i många länder sedan Love is Blind: Sverige blev tillgängligt att streama. 

Här förefaller dock intresset betydligt mer långväga. Länderna som efter 12 januari såg störst ökning efter Sverige, är Ecuador (95 procent) och Japan (60 procent). Därefter följer Belgien (45 procent), Island (40 procent) och Indien (30 procent). 

I toppen finns även Thailand (plats 6) och USA (plats 7), och de globala sökningarna efter Sverige har på Hotels.com totalt ökat med 5 procent sedan premiären. 

På flera håll har resor i populärkulturella spår lyfts som en av 2024 års stora trender. I allt från internationella resebibeln Condé Nast Traveler till svenska trotjänaren Vagabond – via pressmeddelanden från charterbolag och undersökningar från resesajter – nämns hur filmer och serier påverkar hur och var vi väljer att semestra. Nu tycks de första tecknen synas på hur resmålet Sverige kan så en skörd av trenden. 

Även svenskarna själva blickar ut i världen med de populärkulturella glasögonen på sig.

– Ja, en trend som vi känner igen är resor i populärkulturens namn, där resenärer exempelvis reser för att se sin favoritartist, eller för att uppleva kända platser från filmer och serier. Enligt en ny undersökning uppger exempelvis att 37 procent av svenska resenärer någon gång rest till en plats enbart på grund av en film eller serie, säger Per Christiansen, hotell- och jämförelsesajten momondos Senior Vice President, marketing och reseexpert.

Länder där flygsökningar till Sverige trendar mest Ungefärlig förändring i flygsökningar
Totalt146%
1. Norge297%
2. Finland225%
3. Storbritannien202%
4. Spanien183%
5. Danmark179%
6. Schweiz173%
7. Österrike172%
8. Polen134%
9. Italien126%
10. Tyskland124%

Datan baseras på flygsökningar gjorda på momondo och associerade webbplatser den 12 januari 2024–25 januari 2024 för flyg från någon ursprungsplats till Sverige mellan 13 januari 2024–31 december 2024, jämfört med flygsökningar gjorda mellan 12 december 2023–25 december 2023 för samma reseperiod. Alla flygsökningar är i tur och retur i ekonomiklass. Procentsatser är ungefärliga.