Igår var jag på Hotel Market Seminars i Stockholm. Vi var väl en 250 personer i Clarion Skanstulls för konferens mycket funktionella lokaler. Arrangörer är de i branschen välkända Annemarie Gubanski från Taktikon Consultancy och Anders Johansson från Hospitality Visions.
Jag hörde inte alla talarna, men de jag lyssnade på kom med många självklarheter som att man ska älska sina kunder och hålla reda på hur stora konferensrum ens anläggning har. Lojalitetsprogram är bra, men det viktigaste när du driver ett hotell är läget, läget och läget. Priset är viktigt när du bokar ditt rum och service är viktigt när du ska boka igen. Det finns ingen gräns för hur många eluttag det bör finns på ett hotellrum och helst ska det gå att spela PS4 på rummet.
Självklarheter.
I veckan kom Booking med nya siffror som visar att många är trötta på att bo på hotell och att många gäster uppskattar lägenheter och unika boendetyper. Det stora bulkhotellet har med andra ord utmaningar, men om detta hörde jag inte många ord på Hotel Market Seminars. Till de stora hotellkomplexens försvar kan säga att de är praktiska. Incheckning med mobilen och smidiga betallösningar är sedan några år legio över hela världen. Och ja visst drömmer många om unika boendetyper på semestern, precis som många drömmer om slingrande vägar utmed havet när de ska köra bil. Men sanningen är att de flesta som kör bil sitter fast i en bilkö och att ett hotell som ligger bredvid en tågstation eller flygplats har många gäster. Våra drömmar är sällan praktiska, men vi vill att vår vardag ska vara det. Speciellt när vi reser i tjänsten.
Fanns det då ingen poäng med Hotel Market Seminars? Jo, på lunchen hamnade jag vid ett bord med en svensk hotelldirektör på ett hotell på Kastrup. Han och hans danska kollega berättade att hotellkapaciteten på andra sidan Öresund kommer att öka med svindlande 50 procent. Jag blev lite rädd, men de verkade lugna. Danmark har en fantastisk tillväxtmotor i Nordens bästa flygplats Kastrup. Jag har nyligen rest från både Kastrup och Arlanda och kan bara hålla med mina lunchvänner. Kastrup vinner på alla plan: smidighet, säkerhet, tillgänglighet, design, läge, mat och shopping. Arlanda är en lång opraktisk tarm med dålig mat och ännu sämre luft. Läget är förskräckligt och priserna på parkeringen ett dåligt skämt. Huruvida Köpenhamn står inför en härdsmälta eller att bli den självklara destinationen i Skandinavien löste vi inte under lunchen. Men jag lärde mig mer om branschen. Maten var inte speciellt imponerande.
Jag tycker i grunden att debatten om miljön är hysterisk och är inte alls så oroad för jordens undergång som många i vårt land tycks vara. Min grund är att mänskligheten har aldrig haft bättre möjligheter till överlevnad än nu. Men jag gick ändå på breakout–sejouren “Benchmark your sustainability” med Johan Johander från Benchmarking Alliance. Johan visade många bilder som tyder på att jag inte fattat läget, men bäst av allt är att hans bolag håller på att ta fram ett index som ska visa vilka hotell som är bäst på att värna om miljön. Detta kommer att mätas utifrån fem övergripande områden: avfall,, återvinning, inköp, energiförbrukning och vattenförbrukning. Siffrorna ska samlas in varje månad och det är inte bara hotell som vill vara med. Även destinationer som Malmö och Gotland har aviserat intresse och vill vara med och tävla. Jag tror att de flesta kunder tänker precis som jag, vi struntar i miljön. Men tydliga miljömål kan bli ett bra kit bland personalen. Och vid stora upphandlingar tror jag också hårda miljökrav kommer att bli en vattendelare. På seminariet hamnade jag bredvid Jenny Baudou som är direktör på Sånga–Säby. De har arbetat med miljön i tjugo år och klimatkompenserar för allt, även gästernas resor till anläggningen. Enligt Jenny behövs det tydliga regler för att kunderna ska förstå vem som gör något och vem som verkligen gör något miljön. Det räcker inte att ta bort sugrören ur baren. Självfallet kommer Travel News att publicera listan på de hotell som gör mest för miljön enligt Benchmarking Alliance.
Viggo Cavling