”Det är obegripligt att två S-styrda regeringar som huvudägare i SAS inte reagerat när SAS-ledningen spottar på fackliga rättigheter och ingångna avtal”
Denna artikel speglar på inget sätt Travel News uppfattning om konflikten, utan bottnar i min erfarenhet av alltför många års bevakning av arbetsmarknaden. Så är det klargjort.
Det är inte det att piloterna, och de övriga fackföreningarna också, är utsatta för utpressning när SAS säger sig gå omkull om inte företaget får igenom sina krav.
Det är standardgnäll och hör till spelet i många avtalsförhandlingar: ”Företaget kan inte bära så höga lönekostnader, då går vi under, eller måste åtminstone sparka ett stort antal anställda”, klagar direktören.
Det stora problemet är att SAS i sin desperata kamp för att överleva vägrar acceptera spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden och tar sig rätten att skriva egna regler.
I sammanfattning:
Under pandemin uppstod arbetsbrist. Helt legitimt att SAS då sade upp ett stort antal anställda. Men piloterna har ett avtal som ger rätt till återanställning inom fem år om flyget kommer på vingarna igen.
I stället passade SAS på att starta två nya bolag, Link och Connect, och skrev billigare avtal med konkurrerande fackföreningar.
Piloterna i de ”riktiga” SAS-bolagen i Sverige, Norge och Danmark fick höra: ”Tyvärr, SAS återanställer ingen, men ni är hjärtligt välkomna att söka nya jobb i Link och Connect. Ni kommer att flyga samma kärror till samma gamla flygplatser. Fast vi har dessvärre inte råd att betala så bra.”
”Det SAS-piloterna slåss för är inte bara sina jobb och hyggliga anställningsvillkor, utan den svenska modellen och därmed alla andra som jobbar i företag med kollektivavtal och det gör de flesta”
Det där är ingen okänd företeelse och används av skojarföretag i ett antal branscher. I SAS fall är det ett sätt att smita från ett avtal som företaget skrivit under. Solida avtal bygger på ömsesidigt förtroende, men vem vill skriva avtal med en part som plötsligt säger: ”Nej, nu gäller avtalet inte, vi har infört nya regler”?
Det SAS-piloterna slåss för är inte bara sina jobb och hyggliga anställningsvillkor, utan den svenska modellen och därmed alla andra som jobbar i företag med kollektivavtal och det gör de flesta.
För att låna en sliten politikerklyscha, den svenska modellen har tjänat oss väl sedan LO och SAF skrev på Saltsjöbadsavtalet i december 1938. I exakt samma stund som riksdagen röstade om budgeten klockan 14 den 22 juni tecknade parterna på arbetsmarknaden ett nytt moderniserat huvudavtal just på Grand Hotel i Saltsjöbaden.
Det är obegripligt att två S-styrda regeringar som huvudägare i SAS inte reagerat när SAS-ledningen spottar på fackliga rättigheter och ingångna avtal.
Om nu SAS går i konkurs eller tvingas till rekonstruktion i höst är det inte piloterna som tagit livet av bolaget. En tillbakablick på SAS strategier, affärsmodell och resultat tyder snarare på ett utdraget självmord.
28 kommentarer