Prisjägaren
51 procent hamnar i denna grupp. Hen letar efter bästa pris och har inget emot att flyga mitt i natten eller bo på hostel. Hen lägger hellre pengar på upplevelser av typen surfing och dykning. Kampanjer är bara en massa ljug och meta-sidor av typen Booking och Hotels.com bör man scanna många gånger för att få bästa pris. Det råder en stor skepsis mot systemet som prisjägaren vill överlista. Här finns det många singlar och hen reser gärna ensam eller med kompisar. Det viktigaste när du reser är i vilket område du hamnar. Utifrån detta väljer du sedan boende och upplevelser. Prisjägaren tycker inte om att checka in bagage, allt måste få plats i handbagaget. Detta är den yngsta gruppen och de har inget emot att ta risker. De åker gärna på weekend-resor.
Trygghetsnarkomanen
32 procent älskar att ringa och kolla att allt stämmer, helst från sin fasta telefon hemma vid. Även om hen bokar på nätet vill hen ringa och kontrollera att bokningen väl är gjord. Det är viktigt att veta vilket hotell en hamnar på när en åker charter. Helst ska det vara samma hotell som förra året på samma destination som förra året. Funkade det bra med Solresor förra gången börjar hen gärna sitt inspirationssurfande på deras sajt. Hen åker gärna med barn och barnbarn. Ett stort problem är att betalningen inte kan delas upp utan ofta ska göras i en stor klump. Det bästa hade varit att man såg när man bokade resan vad den kostade per person och att man kunde få en delad nota som på krogen Pinchos. För denna grupp är sol och bad den viktigaste reseanledningen. Priset är viktigt och den sajt som gör det tydligt vad olika saker kostar och hur man klickar bort onödiga avgifter vinner. Gillar erbjudanden om de kommer från kända varumärken. Reser helst inom Europa.
Statusjägaren
SAS Eurobonuskort är denna kategoris viktigaste ägodel. Att resa på poäng är det som gör livet värt att leva. Priset är inte så viktigt, en tusenlapp extra på biljetten är mycket värt och att flyga med ett bolag som Ryanair är uteslutet. Det vara sånt man känner till som SAS och Lufthansa. The Emirates går förstås också utmärkt. Vad som står på Tripadvisor är ointressant, vem vill veta vad en massa människor som inte kan något tycker? Statusjägaren reser gärna långt bort till ö som grannarna i Djursholm knappt hört talas om. Hotellet ska ha minst fyra stjärnor, helst fem. Denna grupp är den minsta på 17 procent. De olika grupperna har olika behov i kundresan. Något större intresse för miljön och resandets klimatpåverkan framkommer inte i undersökningen. Alla gillar att söka resor digitalt, men bland unga människor som inte rest mycket själva ser man att de gillar att besöka en resebyrå och prata med någon med erfarenhet. Det är självklart att då och då rensa cookies och byta webbläsare för att hålla din sökning ren. Googles betydelse i detta sammanhang är enorm. Och att det fortfarande finns sidor på nätet som inte är anpassad för surfande i mobilen är otroligt.
Avslutningsvis kan man säga att drivkrafterna trygghet, status och längtan efter bästa pris är djupt mänskliga. De kommer från när vi levde i små grupper på savannen och var helt beroende av gruppens acceptans.
***********
Enligt undersökningen kan kundresan delas upp fem delar:
- Drömmandet
- Research
- Bokningen
- Upplevelsen
- Delandet efteråt