Norwegians goda resultat och Finnairs offensiv på Arlanda sätter hårt tryck på konkursmässiga SAS. Vid en rekonstruktion får skattebetalarna än en gång ta smällen. Av: Leif Holmkvist.
Mycket talar för att SAS snart måste meddela att bolaget behöver rekonstrueras.
I dag råder DN sina läsare att boka eventuella SAS-biljetter med kreditkort för att få tillbaka pengarna från banken om flygbolaget går i konkurs. När medierna diskonterar ett bolags konkurs är det väl högst troligt att presumtiva resenärer vänder sig till någon av konkurrenterna.
SAS sitter kort sagt i skiten, men det är ingen nyhet. För 15 år sedan skrev undertecknad och kollegan Janne Sundling i tidskriften Fokus under rubriken ”SAS måste nödlanda”, sedan Lufthansa gjort ”due diligence” och snabbt dragit öronen åt sig.
Sedan dess har ägarna petat in i runda tal 25 miljarder kronor för att hålla SAS i luften, varav svenska skattebetalare står för nästan hälften sedan norrmännen klokt nog dragit sig ur bolaget.
När medierna diskonterar ett bolags konkurs är det väl högst troligt att presumtiva resenärer vänder sig till någon av konkurrenterna.
SAS strategi då lågprisbolagen började äta marknadsandelar blev att satsa på affärsfolket, som inte behövde titta på prislappen utan snarare fick mer poäng ju dyrare resan var. SAS försök med lågprisdottern Snowflake förskräckte. Inget tyder på att strategin haft framgång och pandemin blev den sista knäcken.
Nu cirklar gamarna över Arlanda, där allt fler konkurrenter etablerar sig i väntan på att den gamla elefanten ska säcka ihop för gott.
Det bolag som har mest att vinna på SAS kollaps är Norwegian, som kastade in handduken redan i november 2020 och gick ur sin rekonstruktion förra våren med bantad flygplansflotta, dumpad longhaul och rensade skulder. Norrmännen kan i dag skryta med en liten vinst för fjärde kvartalet.
På inrikessidan gjorde BRA ungefär likadant och står redo att ta över lönsamma inrikeslinjer.
Finnair förlorade fem miljarder kronor i fjol, men har en starkare ekonomisk bas än SAS. I väntan på att Asientrafiken ska ta fart har finnarna flyfotat flyttat över trafik till Arlanda och öppnat fem USA-destinationer.
Ryanair har flyttat sin bas till Arlanda och kör ett aggressivt priskrig, Eurowings startar bas på Arlanda, Wizz Air har också startat linjer från Arlanda. Som sagt, gamar får sällan kalasa ensamma.
Ägarna har petat in i runda tal 25 miljarder kronor för att hålla SAS i luften, varav svenska skattebetalare står för nästan hälften sedan norrmännen klokt nog dragit sig ur bolaget.
Mycket talar för att SAS snart måste meddela att bolaget behöver rekonstrueras. Det innebär att leverantörer tvingas till ackord, staten tar över lönegarantin för de anställda och skattebetalarna får än en gång ta notan för ett bolag de kanske aldrig haft minsta nytta av.
Leif Holmkvist