Det är under panelsamtalet ”Preventing the destructive peaks of mass tourism” på WTM London 2024 som flera talare lyfter hur resebranschen måste sluta fokusera på att tala om hur turism är en positiv kraft. Mer effektivt vore en gemensam grund att mäta och visa framsteg på, som utarbetas i samarbete med destinationernas lokalsamhällen.
Enligt Glenn Mandzluk, vd för World Sustainable Hospitality Alliance, lider branschen av det här kommunikationsproblemet ”som aldrig förr” och är rätt och slätt ”dålig” på detsamma.
– Vi kan inte kommunicera med invånare, turister och oss själva som destinationsansvariga och företagsägare, [vi saknar] en förmåga att planera för toppar i systemet, säger Glenn Mandzluk som menar att alla intuitivt känner till det men ändå inte planerar för det effektivt.
– Vi är väldigt bra på att sälja destinationer, men vi är väldigt dåliga på att sälja vad vi på ett kollektivt vis gör [för destinationen]. Det handlar inte om BNP och jobb, [vi] åtgärdar inte hålen i gatan eller gemensamhetshuset. Vi måste formulera hur den här branschen bidrar till lokalsamhället.
Carol Savage, resebyrån Not in the Guidebooks grundare och vd, menar att det inte går att ha en övergripande strategi som appliceras på alla resmål. I stället krävs samarbete med lokalsamhällena och ett genuint engagemang för att förstå och fastställa deras behov.
– Vi har pratat om det här förr, att ta med människor på resor under olika årstider och huruvida [lokala samhällen] vill förlänga sina säsonger. Vi måste förstå om lokalsamhället vill det och hur länge. Det måste vara ett samtal med de människor som det berör.
Enligt Carol Savage är det inte rimligt att branschen å ena sidan påstår sig hitta en lösning på massturismen som är ”för alla” – samtidigt som det finns invånare på en destination som uttrycker att de vill att turisterna ska fortsätta komma.
– Men om det är för många människor som reser till en [särskild] plats, men det finns en annan plats som är lika speciell och oupptäckt… Låt oss då visa upp det och ge [de lokala samhällena] möjligheten att hjälpa sig själva.
Anne de Jong, grundare av The Good Tourism Institute, tillägger att det är en ”hönan och ägget”-situation.
– Det behövs en hållbar marknadsföringsstrategi för att uppmuntra företag att förlänga säsonger, men bättre upplevelser under lågsäsongen måste också erbjudas. Vi kan inte sälja något som säljs under högsäsong till ett lägre pris under lågsäsong. Bara för att folk accepterar sämre väder, kommer de inte att gå på det – de vill ha sin egen upplevelse.