Enligt både Ticket och Resia ligger bokningstrycket på sommarens semesterresor ungefär tio procent under förra årets januari. Förklaringarna är flera.
Förra årets fina sommar göra att många avvaktar. Kanske blir det lika härligt i sommar och då finns det ingen anledning att åka till Medelhavet eller ännu längre bort i juli.
Det vackra vädret förra sommaren gjorde att många tog ut fler semesterdagar än de brukar och nu är det brist på lediga dagar i många kalendrar.
Sista kvartalet 2018 gick börsen nedåt både i Sverige och resten av världen. Bostadspriserna står och stampar. Det pratas om nedgång och då håller vi svenskar hårdare i plånboken. Höjda räntor tycks fortfarande långt borta och vi är fortfarande i en högkonjunktur.
Men alla känner till uttrycket: “den spar hen har”.
Flygskam. De senaste veckorna har debatten om flygets utsläpp trappats upp. Greta Thunberg och Aningslösa influencers har gjort att många idag tänker på hur mycket en jetmotor smutsar ner. Visserligen finns det undersökningar som visar bara en av tio är beredd att strunta i sommarresan för att rädda miljön. Betydligt fler vill sopsortera och hålla nere mängden rött kött, men sluta flyga är det få som vill. Speciellt om det ösregnar hela juli.
Svenskarna är ett av de folk som reser mest i hela världen. 43 procent av alla svenskar gör minst tre utlandsresor per år. Samma siffra i Norge är 51 procent. Allt enligt Amadeus stora undersökning om vad som får skandinaviska resenärer att ticka.
Handbollsspelaren och influencern Linnea Claeson efterlyser radikala politiska beslut. Hon är ganska typisk för många svenskar. Det är alltid någon annan som ska göra något. Själv åker Linnea gärna på sponsrad flygresa till rivieran.
Stormen i sociala medier har fått flera av de stora reseföretagen att reagera. SAS gick nyligen ut och berättade att man ska klimatkompensera för sina Eurobonus-kunder. Travel News beräkningar säger att det kommer att kosta 150 miljoner kronor. Veckan före var Svenskt flygs ordförande Niklas Nordström ute och berättade att de kan: “bli fossilfria redan i dag utan att byta ut ett enda flygplan”.
Detta är förstås inte sant.
2019 får du inte tanka ett flygplan fullt med biobränsle, eftersom ingen vet hur motorn reagerar. De andra invändningen är att det idag knappt finns något biobränsle alls i världen. Och den tredje invändningen är att en liter biobränsle kostar fyra gånger mer än vanligt flygbränsle. Biljettpriserna skulle minst dubbleras om flygbolagen började med biobränsle. Detta kommer förstås inte att hända.
Igår kom siffror som visar att inrikesflyget fortsätter att minska. Även utlandsresandet minskar, men blott med en procent.
För reseindustrin innebär detta att de senaste årens makalösa uppgång är bruten. Jag tror inte på en stark nedgång. Svenskarna älskar att resa och får vi en kylig vår och en kall maj är jag säker på att bokningarna av semesterresor tar fart igen. Den nya regeringens ekonomiska politik kan innebär att de som redan har det bra får lite mer i plånboken — det bör leda till fler resor.
Jag tror att en fortsatt nedgång i flygresandet inrikes kan skapa en annan debatt: stad mot land. De regionala flygplatserna som inte är Swedavia-ägda går idag med en halv miljard i förlust. Minskat inrikesflyg lär verkligen inte göra den siffran vackrare. Om Norwegian och BRA lägger ner några olönsamma linjer är det mer än en kommunalpolitiker som kommer att ringa näringsminister Ibrahim Baylan och kräva: avskaffa flygskatten på inrikesflyget. I mars kommer en utredning som ska staka ut framtiden för de kommunala flygplatserna. Den kan bli tändvätska i regeringen med ett parti (Mp) som vill lägga ner kommunala flygplatser och ett (S) som vill förstatliga dem.
Finns det då inget positivt att rapportera om reseindustrin? Jo, det faktum att svenskarna är ett av världens mest semestrande folk innebär att det fortfarande kommer att säljas väldigt resor i år.