Det är inte kul att äga flygbolag när kulorna rinner ur bolagen. Enligt IATA2020 uppgick det samlade underskottet för flygbolagen till 126 miljarder dollar i fjol. IATA beräknar branschens förluster för 2021 till 47,7 miljarder dollar och med internationell efterfrågan som i bästa fall förväntas vara tillbaka till 34 procent av 2019 års nivåer.
Taktiken är att banta trafiknäten eller sänka frekvens när trafiken återupptas. Målet är att hålla kabinfaktorn upp och kostnaderna nere.
Återhämtningen av flygtrafiken globalt det senaste året visar en svag ökning av inrikesresor, medan utrikesresandet har haft en dämpad tillväxt sedan augusti 2020. Inrikesmarknaden återhämtar sig speciellt snabbt i Kina, men i USA har antalet inrikesflygningar minskat med en femtedel jämfört med 2019 och utrikesflyget har tappat en tredjedel av sina avgångar.
I världen som helhet har också en femtedel av flygningarna dragits in jämfört med 2019, men i Europa är minskningen enligt Eurocontrol en tredjedel.
De stora nätverksbolagen har tappat 41 procent av Europatrafiken, medan lågprisbolagen knaprar marknadsandelar genom att ”bara” ha tappat 32 procent. Flygfrakt har däremot ökat med 12 procent jämfört med 2019 och affärsflyget med 21 procent.
Detta är de tio största bolagen den 11 augusti 2021 i antal flygningar och deras minskning under föregående tvåveckorsperiod jämfört med samma period 2019:
Det är en klen tröst för SAS att Norwegian minskat med 74 procent mot 2019 och British Airways med 70 procent.
Under första halvåret 2021 gick Gardermoen om Kastrup som Nordens största flygplats med 2,9 miljoner passagerare mot 2,6 miljoner. Arlanda hade 2,5 miljoner och Helsingfors 1,1 miljoner.
Leif Holmkvist