Annons:

Premium

Hotels.com om resetrender 2023: Icke-normalt det nya normala

Reseföretagens trendrapporter duggar tätt. Senast i raden är Hotels.com. De tror på ett ”icke-normalt” år. Men vill man ändå känna av trenderna kan man titta på streaming-tv. Text: Janne Sundling

”Kvällar med Netflix, HBO eller CMore kan öka lusten att besöka New York, Paris, Italien eller Hawaii”

Amelie från Montmartre var en succéfilm som hade premiär 2001, och en typisk ”se-om-film”. Förmodligen har den gjort mer för Paris turism än 20 lastbilar fyllda med resebroschyrer eller ett års tv-reklam. Den hyllade svenska filmen Amatörer från 2018 har dock inte skapat riktigt samma reslust till Svenljunga.

Men det här är något som Hotel.com tror på, att vi bokar en resa till en destination vi sett på film eller TV kommer bli populärt under 2023.

63 procent av svenska resenärer har övervägt att besöka en destination efter att ha sett den i en serie eller film via en streamingtjänst och en tredjedel (33 procent) har till och med bokat en resa. 

Kvällar med Netflix, HBO eller CMore kan öka lusten att besöka New York, Paris, Italien eller Hawaii (det senare en The White Lotus-effekt?). 

”Det vi ser är inte det nya normala, utan resenärer som vill testa på oväntade trender, något vi i stället kallar det icke-normala”

Annars är trenderna inte stora utan snarare spretiga:

– Vi ser en ökning av resor till kulturhuvudstäder, en ny våg av intresse för wellnessresor och en ökad efterfrågan på utomhusdestinationer bortom stränder och berg. Det vi ser är inte det nya normala, utan resenärer som vill testa på oväntade trender, något vi i stället kallar det icke-normala, säger Jon Gieselman, Expedia Brands President.

Men filmer och serier från streamingtjänster en av de viktigaste källorna för reseinspiration nu. En av fem menar att det påverkar deras beslut av destination. Och många tror att streamingtjänsternas påverkan ökat de senaste året. 

Kvällar med Netflix, HBO eller CMore kan öka lusten att besöka New York, Paris, Italien eller Hawaii (det senare en The White Lotus-effekt?). 

Hotels.com/Expedia tror också att storstäder gör en comeback. Destinationerna med störst ökning bland resenärer är kulturfyllda städer där konstnärliga och kulturella evenemang har återvänt. 

Svenska resenärer är även på jakt efter ett smartare sätt att utforska världen, utan att behöva kompromissa med komfort eller trendfaktor. Fler än en av tre (36 procent) anser att värde för pengarna är viktigare än någonsin. 

Efter pandemin svarade en fjärdedel att de hellre skulle vilja åka på fler resor och bo på trestjärniga boenden, än att spendera allt på en lyxsemester. 

Inför 2023 är 44 procent av svenskarna mer sugna på wellnessresor än någonsin tidigare och en majoritet är mer fokuserade på sin psykiska och fysiska hälsa nu. Flest vill till Spanien på wellness-semester. De yngre föredrar ett äventyr till Maldiverna och Bali.

I en särskild rapport presenterar Expedia-gruppen hur pandemin har förändrat sättet vi reser på för all framtid. Undersökningen visar de högsta nivåerna av optimism sedan 2020. De flesta reseexperter förväntar sig att fritidsresor och affärsresor ska återgå till nivån de låg på 2019 inom två år.