En sak är säker, flygbranschen känner en enorm press att minska sin miljöbelastning. Åtskilliga miljarder har de senaste 15 åren satsats på att hitta framtidens teknik för att baxa upp ett gäng ton metall och komposit utan att skita ner lufthavet.
Givetvis kommer de att lyckas och stora vinster väntar dem blir först. Frågan är bara när den optimala tekniken slår igenom? Det är ingen enkel motståndare de möter: Isaac Newton, i snart 400 år obestridd mästare på fallfrukt.
Vi börjar i andra ändan.
För så där tio, tolv år sedan köpte jag en liten batteridriven drönarleksak i julklapp till en närstående mycket ung man. Den var förvånansvärt lättflugen, men vem kunde ana att dess lite större syskon skulle spela en huvudroll i Ukrainas krigshelvete.
Sedan dess har eVTOL utvecklats till kommersiell drift med kineserna i spetsen. Flygtaxi med eller utan pilot är redan verklighet och utsläppen är noll om de laddar på grön el, vilket de flesta troligen struntar i.
Trögare har det gått för större passagerarfarkoster som ska ta oss längre sträckor. Många storstilade projekt har lagts ner, men desto fler startats.
Det finns många vägar till regnbågens slut: batteridrift, bränsleceller, SAF-drivna generatorer och ett antal varianter av hybriddrift. Alla har sina fördelar och begränsningar.
Batterier är tunga och kan ge kanske 6-8 kW per kilo, jetbränsle innehåller 40-50 gånger mer energi per viktenhet. SAF är dyrt och tillverkas inte i tillräcklig utsträckning. Vätgas kräver en komplicerad logistik. Fysikens lagar jäklas med aldrig så duktiga tekniker.
De flesta verkar överens om att vägen till framgång måste gå över hybriddrift om vi ska komma mycket längre än till nästa län eller county. När elen väl är på plats i flygplanet har den många fördelar, motorerna är enkla, tåliga och lätta att serva och driftskostnaderna blir lägre.
Heart med hjärtat i Göteborg och framtiden i USA gör i alla fall ett av de bättre försöken. De vill ta 30 passagerare med 25 kilo bagage 20 mil på bara el och 80 mil med hybriddrift.
Om fem år hoppas de på typgodkännande. Men nästa år ska de visa sin eldrift i full skala på en flygplats i Clinton County, New York. Det är bara att säga som salig Ahlmark: Lycka till!