Sveriges 273 researrangörer omsatte 2019 tillsammans 41,5 miljarder kronor under 2019. De hade 4 547 anställda och gjorde ett samlat resultat efter finansnetto på 1 138 miljoner kronor.
Men vänta nu!
Det är inte sant. Den 30 oktober 2019 begärdes Thomas Cook Northern Europé i konkurs. Alla minns nog den spektakulära presskonferensen med Vings vd Magnus Wikner och nye storägaren Petter Stordalen.
I samma ögonblick försvann alla relevanta siffror för Thomas Cooks nordiska verksamhet under 2019. Men verksamheten upphörde ju inte, det var hela poängen med det minst sagt okonventionella övertagandet.
Thomas Cook hade dessutom brutet räkenskapsår per 1 oktober, så den sista årsredovisning som finns hos Bolagsverket sträcker sig till 30 september 2018. Föga glädje har vi av det i dag.
Om vi vill ge en bild av branschen blir det konstigt att ta bort det största bolaget som svarar för 30 procent av omsättningen. Särskilt som vi vet att nordborna fortsatte flyga Ving, om än i mindre omfattning än förr, under resten av fjolåret. Den nordiska verksamheten var koncernens mest lönsamma och livskraftiga. Vi har därför behållit Thomas Cook i totalsammanställningen med sina siffror från 2018, men uteslutit dem i tio-i-topp-listorna.
Som vanligt dominerar jättarna Thomas Cook/Ving, Tui och Der Touristik branschen totalt och står för 75 procent av omsättningen och ännu mer av vinsten, trots att den tyska jätten Der redovisade förlust i fjol.
De 100 största omsatte tillsammans 40,0 miljarder, en minskning med 2,5 procent sedan 2018. Även deras samlade vinst föll från 1,5 till 1,1 miljarder kronor. Nettomarginalen för de 100 största stannade på 2,7 procent, också detta en minskning från året innan.
Krympningen av branschen under 2019 var fortsättningen på en trend som syntes redan 2018: miljödebatten om flygskam, svag krona, ganska bra väder för hemmasemester och nya sätt att nätboka och resa.
Möjligen klagade branschens direktörer och ägare över minskad vinst när de såg de första bokslutssammanställningarna i januari i år. Om de vetat vad som komma skulle, hade de nog sparat klagovisorna några månader.
Det vi visar här är en historisk bild av en någorlunda harmonisk bransch som mest funderade över hur en annalkande lågkonjunktur kunde överbryggas. Det lär dröja innan vi kan se snarlika siffror igen.
Pandemin har förändrat allt. Vi behöver inte berätta för branschen om konkurser, uppsägningar, panikförsäljningar, räddningspaket och en nattsvart närtid.
Analys och research: Leif Holmkvist