Annons:

Här är FlixTrains utmaningar

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar den svenska tågmarknaden och det tyska bussbolagets möjligheter att köra tåg i Sverige.

Denna vecka berättar ett gäng medier i Sverige att FlixBus som nyligen köpte Swebus även vill köra tåg i Sverige. Då under namnet FlixTrain. Man är redan igång med tågtrafik i Tyskland och om Trafikverket godkänner bolagets ansökan rullar man igång i början av 2020.

Men en rad hinder ligger på spåret. FlixBus affärsmodell som finns i 29 länder är att äga relationen till kunden, sälja biljetter och sköta marknadsföringen, men inte att äga bussar och anställa chaufförer. Dessa finns hos lokala underleverantörer och hyrs in. Att hyra in en extra buss är lätt, men att hyra in ett extratåg är svårt. Systemen är nationella och även om man hittar ett tåg i Tyskland att hyra så ska det kalibreras in det svenska järnvägsnätet och sedan godkännas av svenska Trafikverket för att få börja rulla. Att gå från noll tåg till ett gäng på några månader är en mycket svår operation.

Exakt var FlixTrain ska hitta sina hyrtåg och lokförare vill bolaget inte avslöja. Men att ändra affärsmodell och köpa in egna tåg såsom MTR Express har gjort mellan Göteborg och Stockholm är inte aktuellt. Ett tåg kostar 2-300 miljoner kronor så det är stor investering som FlixBus alltså slipper med sin modell.

I juli kommer ett förhandsbesked från Trafikverket och sedan sätts tidtabellen i september och börjar gälla i januari.

Var talar då för att FlixBus ska lyckas?

Ett stort plus är att man redan i dag har kontakt med en miljon kunder i Sverige. De åker med bolagets bussar och att knyta ihop bussar och tåg är smart. Att man snabbt kan få fram bussar när det är tjall på linjen är också ett plus. MTR Express största hinder har varit att man inte har kommit in på SJ.se.

En förkrossande majoritet av tågtrafiken i Sverige körs av SJ och att inte vara med på den ledande digitala butiken är förstås ett jätteminus för MTR Express. Att att den Hongkong-ägda tågoperatören nu ligger i storbråk med sin före detta dataleverantör Snowfall som äger adressen mtrexpress.se är förstås ett stort minus. MTR Express har flera gånger uppvaktat staten om en ändring och att det ska bli som i Norge där det statliga tågbolaget har släppt sin försäljningssajt till ett externt bolag. Men det är naivt att tro att staten ska försämra för sitt eget tågbolag. Speciellt eftersom SJ med sin nästan monopolliknande ställning på den svenska tågmarknaden drar in 389 miljoner till statskassan varje år. Att den svenska tågmarknaden är helt avreglerad är en sanning med viss modifikation. FlixTrain vill köra varvet i Sverige Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm. Det är de i särklass mest trafikerade linjerna och får FlixTrain fart på verksamheten kommer det att bli ett rejält hugg i SJ:s mest lönsamma linjer. Problemet på dessa spår är att det är i princip fullt med tåg och de tåg som rullar är i princip fullsatta. Ännu en aktör på de dessa linjer handlar mer om att flytta runt passagerare mellan olika tågoperatörer än att tillföra ny kapacitet.

Detta är dock en faktor som talar till FlixTrains fördel. Det ligger statens intresse att bilden av konkurrens

återupprättas och ytterligare en aktör på den svenska tågmarknaden är en PR-succé. Speciellt i en tid när svenska politiker tävlar i att berätta om hur mycket de älskar att åka tåg.

 

2 kommentarer

  1. Erik Johansson: Vissa menar ju att de kommer ta över marknadsföringen eller vad man ska säga av MTR Express tåg (enligt deras modell med busstrafiken), tydligen stämmer det fint med antal tågsätt de sökt för samt också tider mellan Göteborg och Stockholm.
  2. Hans Lundgren: Hoppas Trafikverket och regeringen stoppar dessa "russinplockningar" och ställer krav att trafikera Sveriges norra delar och inlandet Se även hur "flixbus" sköter busstrafiken idag, med i särklass mesta antal anmälningar i "ARN"