Annons:

Premium

Frågan om Arlandas utbyggnad är död fram till efter sommaren

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar den senaste utveckling av svensk flygpolitik.

Förra veckan kom motstridiga siffror när det gäller flyget. SAS, Norwegian och Finnair rapporterade alla hyfsade trafiksiffror för årets första månader, men när det kom till hur många som faktiskt flög från våra flygplatser var det mer negativt. Först kom Swedavia och rapporterade en minskning från sina tio flygplatser med 6 procent i mars. Och någon dag senare kom Trafikverket med sin dom över första kvartalet. Flyget är ner 7 procent från landets totalt 38 flygplatser. Mest på små regionala flygplatser. Här slår siffrorna hårt beroende på hur BRA och olika charterbolag flyttar sina passagerare mellan olika flygplatser. Men loket i svensk flygindustrin är Arlanda och här har siffrorna gått ner med 3,8 procent. På Bromma ser det ännu värre ut, ner 5,7 procent.

Förklaringarna till dessa ras är kända för Travel News läsare.

Vi har en svag krona. Vi har Greta Thunberg-effekten. Den varma sommaren 2018 gör att många har bränt sina semesterdagar och att vi väntar med att boka nästa resa. Eventuellt har vi en annalkande lågkonjunktur. Mer troligt är det att högkonjunkturen har nått sin peak. 2019 års nya svaga siffror möter gamla siffror som varit resultatet av en flera år lång uppgång.

Till detta har vi förstås flygskatten som slår hårt mot i första hand inrikesflyget, i klartext BRA flyg. Förra veckan kom vårändringsbudgeten och i den slogs fast att flygskatten är här för att stanna.

Ännu en faktor är att allt fler researrangörer och flygbolag börjar klimatkompensera sina kunders resor. Om detta är ett smart sätt att mota Greta Thunberg-effekten återstår att se, men det kommer helt klart att driva upp priserna och göra att resande blir ytterligare några kronor dyrare.

Att researrangörernas och flygbolagens marginaler redan är hårt pressade är inte heller någon nyhet för Travel News läsare. Förra veckan kom SCB statistik som visade att charterresorna har blivit 8 procent billigare och utrikesflygen ligger på minus 11 procent förra året. Däremot har det blivit 15 procent dyrare att flyga inrikes.

Många jag pratar med ser ett ändrat beteende hos kunderna. Vi bokar våra resor allt senare. Hur den svenska bostadsmarknaden mår är ytterligare en kraft som påverkar resebranschen. Ett gott tecken är att de första månadernas tvivel om boprisernas eviga uppgång har ersatts av en tro på att värdet på våra hem kommer att stiga under året. När vi tror att vi har råd att bo kvar firar många gärna med att boka en semester till ett varmt land. Speciellt eftersom våren är iskall och en undrar: ska det någonsin bli sommar?

För statliga Swedavia måste den svaga inledningen på 2019 vara en nagelbitare. På Infrastrukturdepartementet håller man på med en översyn av den svenska flygpolitiken. Redan i december var man klara med sin rapport, men då saknade Sverige en regering så tjänstemännen fick avvakta.

Sen skulle det komma ett besked i mars, men då visade det sig att S och Mp inte alls var överens om flygpolitiken, även om infrastrukturminister Tomas Eneroth hävdade detta. Vice statsminister Isabella Lövin sa dagen efter motsatsen. Dragkampen i regeringen var nu ett faktum. Statsminister Stefan Löfven har inte sagt ett enda ord i ämnet.

Den avgörande frågan är förstås om regeringen tror att flyget kommer att fortsätta att öka och om man då ska bygga ut Arlanda. Lägg ner Bromma och bygg en fjärde landningsbana på Arlanda är vad det handlar om. Förr eller senare kommer 40 miljoner passagerare att resa från Nordens ledande flygplats.

Detta är förstås en ödesfråga för i första hand Mp. I deras väljarbas är Greta Thunberg den nya Messias och nu måste man gå från ord till handling. Alltså inte bygga ut Arlanda. Socialdemokraterna vill ha bort frågan från dagordningen och skapa en långsiktig plan för tillväxt. Ska vi fixa vinter-OS 2026 måste vi ha en fungerande infrastruktur.

Men vem vill ha en öppen spricka i regeringen? Svar ingen.

Detta leder fram till att jag tror att alla som har en åsikt i frågan om Arlandas utbyggnad kommer att vara tysta åtminstone fram till EU-valet. När väl detta är avklarat hinner det kanske komma bättre flygsiffror som visar att vi måste bygga ut Arlanda och då kan Tomas Eneroth trycka på knappen.

En räddning för honom kan bli att det kommer ännu tydligare besked på hur mycket Kastrup ska byggas ut. När Nordens andra ledande flygplats växer kan vi inte sitta helt still i båten. Men mitt stalltips är ändå att svensk flygpolitik är död fram till efter sommaren.