”Stämmer flygplanstillverkaren Airbus prognos kommer indier att vidta 685 miljoner flygresor 2042”
– Om vi tittar till omfånget av möjligheterna i Indien så är det redan världens mest folkrika land. Det har ett geografiskt försprång… som förenar världens regioner. Och det är en enormt underutnyttjad marknad.
Det menar Air Indias vd Campbell Wilson i ett samtal med BBC. Uttalandet blir särskilt intressant med tanke på att flygbolaget, som nationaliserades på 1950-talet, så sent som 2021 köptes av det inhemska konglomeratet Tata Group. Stämmer flygplanstillverkaren Airbus prognos kommer indier att vidta 685 miljoner flygresor 2042. Det är fem gånger så många som före pandemin, 2019. Det gör också Indien till den tredje snabbast växande marknaden för civil luftfart, efter Kina och USA.
Det är i den här kontexten ambitionerna för Air India framträder. Tatas plan är att slå samman gruppens fem flygbolag, tre dotterbolag till Air India samt samarbetsbolagen Air Asia India och Vistara som drivs tillsammans med Singapore Airlines. Med målsättningen att bli ett väl ansett flygbolag av internationella resenärer och ett pålitligt lågprisalternativ på den inhemska marknaden.
Enligt Campbell Wilson måste vägen dit bland annat läggas med bättre direktanslutningar mellan Indien och städer runtom i världen, bland annat i form av nya rutter, samt fler faktiska flygplan. Hundratals plan är redan beställda från Airbus och på sikt vill man förvandla indiska flygplatser – här nämns Delhi – till viktiga internationella knytpunkter i likhet med Singapore och Dubai.
Branschanalytiker som BBC talat med nämner att den snabba och något oväntade tillväxten syns på flera håll i Asien. Runt år 2050 beräknas Indonesien ha blivit den fjärde snabbast växande marknaden för civil luftfart, och man ser tecken på att antalet flygresor stadigt ökar i Filippinerna, Thailand och Vietnam. De beskrivs alla som länder med framväxande ekonomier, en växande befolkning som har råd att resa och nuvarande regeringar som fattar lokala beslut för att underlätta resor med flyg, både internationellt och inom landet.
Den totala ökningen av flygresor i Asien-Stillahavsregionen under 2023 tillskrivs givetvis delvis Kina. Släppta restriktioner och förenklad e visumregler har skapat en våg av internationellt resande som eldar på den totala statistiken.
Källor: BBC, IATA, Aviation Week, Bloomberg