Annons:

Flyganalytikern: SAS är inte många veckor från konkurs

SAS likviditet är inte så bra som koncernchefen Rickard Gustafson vill ge sken av – i själva verket är flygbolaget nära konkurs, menar oberoende flyganalytikern Jan Ohlson enligt TT. – SAS är inte många veckor från konkurs. Men jag tror inte att den kommer ske, eftersom i första hand danska staten kommer att sträcka ut en hjälpande hand, säger han till TT.

Han tror att det kan handla om minskade eller uppskjutna skatter och avgifter, vilket även kan införas i Norge och Sverige. Men det måste komma snart, menar han då SAS inte har råd att vänta särskilt många dagar.

Under eftermiddagen meddelade SAS att man permitterar uppemot 10 000 anställda från och med i morgon.

SvD Näringslivs Tomas Augustsson lyfter blicken och frågar sig vilka flygbolag som kommer att överleva krisen och hur vi ska kunna fortsätta flyga i framtiden.

I branschen har man länge klagat på att konkurrensen är för hård och att några flygbolag behöver slås ut. Men enligt Augustsson är problematiken bredare än så. Ska vi till exempelvis flyga på biobränsle, el eller helt enkelt flyga mindre framöver?

”Den nuvarande krisen för flyget är så enorm att den också öppnar för radikala förändringar”, skriver han.

5 kommentarer

  1. Michael P B: Jaha, så har flyganalytikrn Jan Ohlson tagit fram sin spåkulan igen. Varför publicerar ni dessa gissningar från en som inte vet någonting?
  2. En som vet: Jag skulle nog vara försiktig med att kritisera Jan Ohlsson. Han har mycket lång erfarenhet från flyg- och resebranschen och vet vad han pratar om, till skillnad mot de flesta andra experter som från tid till annan dyker upp i media.
  3. Peter Hellman: Fel rubrik TN! Ifall ni vill vara en branschtidning bör ni lyssna på flera källor eller be dem kommentera SAS utspel och pressrelease... Jag lyssnade på SAS och Rickard Gustafson presskonferens igår. Rakt och kortfattat budskap, Kommer säkert leda till action bland ägare,investerare och branschen.Har ju delvis skett i samband med regeringens presskonferens nu på morgonen...när det gäller medarbetare i branschen. TN -ni behöver bli mer analytiska och plocka fram och intervjua personer med erfarenhet av tidigare och jämförbara konflikter,terrordåd,askmoln,pandemier mm de senaste 30 åren, Peter Hellman
  4. Ludvig S: SAS är ändå till en stor del statligt ägd av Sverige och Danmark. Staterna i dessa länder kommer gärna betala pengar för att få ha sitt flygbolag kvar. Desto värre är det för Norwegian.
  5. Ujl: SAS är INTE till stort statligt ägt. Svenska staten har 14,84 % och den Danska 14,24%. Resten är privatägt. Håller med Peter Hellman. TR behöver bättre analytiker som på ett balanserat sätt informerar. Trist med självutnämnd expert.