Annons:

Premium

FlixTrain utmanar SJ: En riktig nagelbitare

Den 6 maj rullar det första Flix-tåget ut från Stockholm Central med destination Göteborg. Till slut tar Flix steget och utmanar inte bara SJ och MTRX utan också Covid-19 på den svenska paradlinjen. Med bara tre avgångar per riktning och dag kan man ledas att tro att Flix är en liten spelare. Men skenet bedrar. Flix-tågen är kapacitetsstarka och den 6 maj ökar sittplatsutbudet på linjen därför med knappt 30 procent, skriver Travel News tågexpert Mats Nyblom i en analys.

I dramat ”Kampen om tågresenärerna” möter vi följande karaktärer:

SJ, den trygga gamla monopolisten. Dominerar utbudet med 14 avgångar och när de nyupprustade X2-tågen äntligen kommer i trafik erbjuder man den högsta komforten, flest avgångar och den starkaste säljkanalen.

MTRX, den unge wannabe-eleganten med ambitionen att erbjuda ”affordable premium”. Har med charm lyckats skapa en trogen skara resenärer, men aldrig blivit lönsam.

Flixtrain, den revolterande tonåringen som kliver ut på scenen och med ungdomlig envishet lyfter fram en enda egenskap: Lågt pris. 

Både MTRX och Flix är hänvisade till egna säljkanaler eftersom SJ inte säljer biljetterna.

Vi som har bänkat oss för att följa dramat undrar:

Kommer SJ tvingas att sälja konkurrenternas biljetter?

Kommer MTRX överleva den mördande konkurrensen i tvåfrontskriget runt affordable premium?

Kommer Flix att få beläggning/lönsamhet i en produkt som kommer att dissas av tjänsteresenären?

En riktig nagelbitare med andra ord. Flixtrains tåg tar 562 sittande (hälften så länge pandemirestriktioner gäller). Det ska jämföras med en X2 som tar drygt 300 (de kan också köras två tågsätt ihopkopplade) och MTRX tåg som tar 242. Flixtrain som har ett upplägg som bygger på konventionella lok och vagnar kan snabbt bygga ut kapaciteten per tåg. Redan från start erbjuder de dagligen lika många sittplatser som MTRX. Det kan nästan dubbleras om efterfrågan finns. 

Flixtrains erbjudande kommer knappast att attrahera tjänsteresenärer (inget vet i och för sig i vilken utsträckning det djuret kommer överleva Covid). När det gäller komfort saknas första klass och det finns inledningsvis ingen servering. Tidtabeller med få avgångar och även avsaknad av tidiga tåg (ankomst ca 11 för dagens första tåg) är inte heller vad tjänsteresenären är ute efter. En kritisk fråga är därför om det verkligen finns efterfrågan på Flix produkt måndag till torsdag. Vem vill åka lågpriståg till Göteborg 07:30 en tisdag i november?

I och med Flix intåg blir Stockholm – Göteborg en av Europas intressantaste linjer att följa när det gäller en marknadsöppen järnväg. Flix är en stark spelare med en rejäl slev att röra runt i den svenska järnvägsgrytan. Kanske blir grytan i och med detta en mer välsmakande anrättning för svenska resenärer. Vi får se.