”Det är oundvikligt att de högre oljepriserna kommer att finna vägen till konsumenterna i form av högre biljettpriser”
Premiumsegmentet har av tradition dominerats av affärsresenärer. Men trots stigande priser via ökade bränslepriser finns i dag ett ökat inslag av privatresenärer i första klass, enligt IATA, International Air Transport Association.
Det har hjälpt till att kompensera för en långsammare återhämtning av affärsresorna, enligt IATA.
– Det finns en stark uppdämd efterfrågan på resor. Konsumenter hade disponibel inkomst under de två åren som pandemin pågick. Folk har sparat och därför är de beredda att spendera de pengarna, sa IATA:s chef Willie Walsh till reportrar i Singapore på måndagen.
En snabb återhämtning är avgörande för det globala flyget, som är en av de branscher som drabbats hårdast av pandemin när regeringar stänger gränser och planen står på marken. Även om resandet har börjat ta fart på de flesta marknader, har länder i Asien-Stillahavsområdet ännu inte öppnat upp helt.
Kina skärper till exempel sina covidrelaterade restriktioner igen och avskräcker medborgare från att flyga, vilket sätter spår i den globala turismen.
– Det är helt klart en besvikelse att Kina följer denna noll–Covid-strategi, sa Walsh.
– Landet är en strategiskt viktig marknad där många flygbolag tittade på tillväxtmöjligheter. Jag tror att flygbolagen kommer att omvärdera det, med tanke på den fortsatta stängningen av gränserna i Kina, sa han.
”Bränsle representerar nu så mycket som 38 procent av ett genomsnittligt flygbolags kostnader”
Kriget i Ukraina är ytterligare en utmaning för flygbolagen, sanktioner mot Ryssland har drivit upp oljepriserna. Det har tvingat flygbolag globalt att höja biljettpriserna.
– Med tanke på flygbolagens ekonomiska resultat finns det helt enkelt inget sätt ett flygbolag kan absorbera den extra kostnaden, sa Walsh.
– Det är oundvikligt att de högre oljepriserna kommer att finna vägen till konsumenterna i form av högre biljettpriser.
Bränsle representerar nu så mycket som 38 procent av ett genomsnittligt flygbolags kostnader, från 27 procent under åren fram till 2019, sa Walsh. Det betyder att priserna också har ökat med minst 10 procent under de första tre månaderna i år, sa han.
Ändå återhämtar sig premiumresorna – i affärs- och förstaklass – snabbare än ekonomiresor, och inte bara med affärsresenärer, sa Walsh.
– Det beror främst på vad vi kallar premium fritid, vilket återigen stöder tanken att konsumenterna är beredda att spendera för en premiumupplevelse. Det är faktiskt ett av de mer robusta segmenten på marknaden, eftersom det tenderar att vara robust genom de ekonomiska cyklerna, medan affärsresor tenderar att fluktuera med de ekonomiska cyklerna, menar IATA-chefen.