Annons:

Premium

Européer reser – men beteendemönstret är något förändrat

Européer planerar sina resor med mer marginal, föredrar att hålla sig närmre hemmet och är inte borta full lika länge som förr. Det visar jämförelsesajten Skyscanners senaste Horizon-rapport.

”På Skyscanners plattformar såg vi en enorm efterfrågan i början av året och vi förväntar oss att det kommer att fortsätta”

Jämfört med tidigare år planerar resenärer från Europa sin semester med större tidsmarginal. Enligt rapporten bokar 13 procent sin resa mellan 60 och 80 dagar före avfärd. 37 procent, alltså mer än en tredjedel, planerar mer än 90 dagar före avresa. Det är en årlig ökning på 1 procent i båda grupperna.

Ett annat framträdande mönster är var vi väljer att resa. 53 procent européer uppger att de väljer att upptäcka platser nära sitt hem den kommande sommaren, vilket motsvarar en årlig ökning på 4 procent. Här är Grekland och Spanien de stora vinnarna och Skyscanner tolkar detta som ett utfall av att många har mindre pengar i plånboken.

Bangkok

Man skriver även att längden på resorna minskar. Bland de européer som väljer att resa mer långväga, är Bangkok mest populärt följt av New York och Sydney – och medellängden på dessa långväga resor ligger på 11–15 dagar. Det är en årlig minskning på en, två dagar. De mer kortväga resorna ligger däremot kvar på samma längd, fem till sju dagar.

Enligt Zeynep Mutlu Bigali, Head of Destination Partnerships på Skyscanner, syns också en återgång till vad man kallar traditionell säsongsbundenhet. 

– Populära resmål fortsätter att vara eftersökta [men] resenärer söker också mervärde och utforskar alternativ närmre hemmet. På Skyscanners plattformar såg vi en enorm efterfrågan i början av året och vi förväntar oss att det kommer att fortsätta under sommaren, särskilt i regionerna Europa, Nordamerika och norra Asien.