Annons:

Premium

En pigg hundraåring tar ny fart

Tio miljarder kronor i intäkter, en dryg miljard i operativt resultat i Q3. Tre miljoner passagerare och 81 procents kabinfaktor. Det går uppåt för jubilerande Finnair. Av: Leif Holmkvist.

”I veckan firar Finnair sin hundraårsdag och är världens sjätte äldsta flygbolag fortfarande i luften”

Inget bolag har fått mer stryk av pandemin och ryssarnas överfall på Ukraina än Finnair. Inklämt i Europas kallaste hörn med det stängda ryska luftrummet tio mil österut har Finnair fått ställa om trafiken, planerna och strategin.

Men finländare ger sällan upp så lätt. Är man född 1923 har man klarat av en och annan motgång. I veckan firar Finnair sin hundraårsdag och är världens sjätte äldsta flygbolag fortfarande i luften.

Nu firar Finnair genom att kroppsmåla två av sina Airbus 350 med Mumintrollet som kramar om Snorkfröken.

Att tjäna pengar under tredje kvartalet är självklart för ett flygbolag i norra Europa. Men Finnair kan fira fjärde kvartalet i rad med vinst på sista raden.

Prognosen för helåret 2023 pekar mot intäkter på 33 – 35 miljarder kronor och ett operativt resultat (ebit) på 1,9 – 2,3 miljarder kronor. Vinstprognosen sänks något på grund av de höjda bränslepriserna.

Men det finns andra problem, påpekar vd Topi Manner. Inflationen är hög även i Finland, räntorna likaså. För att få ner kapitalkostnaderna och stärka balansräkningen planerar Finnair att ta in 7 miljarder kronor från sina aktieägare där finska staten står för 56 procent.

Men det största hotet är situationen i Mellanöstern. En större konflikt kan stöka till rejält för Finnair som satsat stort på partnerskap med Qatar Airways när den lönsamma Asienvägen över Ryssland stängdes.

Men Finnair har överlevt mycket elände sedan bolaget startades med postflygning till Tallin för hundra år sedan. Nu firar man genom att kroppsmåla två av sina Airbus 350 med Mumintrollet som kramar om Snorkfröken.