Annons:

Premium

Detta jag lärde mig på Scandics kapitalmarknadsdag

I onsdags promenerade Travel News chefredaktör Viggo Cavling 100 meter på Vasagatan i Stockholm. Från Travel News kontor till Scandic Continental för att ägna en eftermiddag åt Nordens största hotellbolag. Här är hans sex viktigaste lärdomar.

HÄR SER DU BILDER OCH FILMER PÅ TRAVEL NEWS INSTAGRAM FRÅN SCANDICS KAPITALMARKNADSDAG!

1. Scandic älskar Scandic

Scandic fick en rejäl smäll av pandemin men är nu tillbaka på banan, starkare än någonsin enligt vd Jens Mathiesen. Marknaden håller med; aktiekursen har fördubblats det senaste året, och den Q-rapport vd presenterade i onsdags morse fick finansmarknaderna att reagera positivt. Några av dem ville veta mer och gick liksom jag till Scandics mest centrala hotell i Stockholm på Vasagatan.

Hur har bolaget med 280 hotell blivit en börsvinnare? Svaret gav Sverige- och Danmarksdirektören Peter Jangbratt: gnet.

Varje morgon analyseras gårdagens resultat. Koll på råvarupriser är ett av tusentals parametrar. Två exempel på bolagets list:

När priset på bacon skenade valde Scandic att använda kött från grisens hals istället för magen. Få märker skillnaden, men kostnaden minskade. Liksom fettgraden i köttet.

När apelsinjuice blev dyrare placerade man lingondrycken nära den gula drycken på frukostbuffen för att styra gästernas val. Man började även blanda ut apelsinjuice med nektarin för att sänka kostnader ytterligare.

Viktiga detaljer enligt Jangbratt när man vill tjäna pengar.

Scandic använder en ny version av PMS-systemet Opera Cloud. Och det heta personalhanteringsverktyget Quinyx för att ha exakt rätt antal medarbetare på plats vid varje tidpunkt. Grunduppdraget är enkelt: sälja tre B: beds, burgers & beer.

Scandic fortsätter att expandera i Tyskland och övertar ett hotell med 214 rum, beläget i västra delarna av centrala Berlin.

2. Så ska Scandic ”hitta” 10 000 nya hotellrum

Tillväxt är det vackraste ord en finansnisse känner till. 95 procent av människorna i konferenssalen på våning 4 var nissar. Resten var kvinnor och hälften av dem var anställda på Scandic. Några av dessa var chefer och fick komma upp på scen och berätta om bolagets framtida tillväxt. 

Och hur man ska komma dit. 

2030 ska målen vara realiserade.

Hälften av de 10 000 nya rummen ska komma genom hotellkedjans lågprissatsning Scandic GO. Denna väg fram är billigare än att bygga traditionella Scandic-hotell, eftersom man med nya GO-hotell slipper bygga dyra restaurangkök och flådiga mötesrum. Budgetsegmentet utgör endast 5 procent av den totala kapaciteten i Norden, medan motsvarande siffra i Europa är 15 procent.

Samtidigt planerar Scandic att avveckla ett hemligt antal hotell som inte levererar lönsamhet eller kvalitet fram till 2030.

Man vill även växa genom franchiser på mindre destinationer, vilket kan hota BWH, som idag samlar ett stort antal landsortshotell. Min gissning är att man även vill snuva Strawberry på några av deras franchiser. Scandic är idag störst i Norden, men i Norge och Sverige stoltserar Strawberry med flest enheter. Jens Mathiesen avfärdade detta faktum med att han tjänar mer på sina hotell, men tror inte att vara nummer ett i antal enheter är något han eftersträvar. 

HÄR SER DU BILDER OCH FILMER PÅ TRAVEL NEWS INSTAGRAM FRÅN SCANDICS KAPITALMARKNADSDAG!

3. Scandic ska inte in i SAS Eurobonus

Scandic har ett lojalitetsprogram med tre miljoner kunder, blygsamt jämfört med SAS sju miljoner Eurobonus-medlemmar. Scandics plan är att växa till sex miljoner medlemmar och genomföra en statusmatchning med det dansk-fransk-holländska flygbolaget (alltså SAS) i andra kvartalet. Dock klargjorde Jens Mathiesen att någon fusion med SAS Eurobonus inte är aktuellt. Man vill alltså inte gå samma väg som Norwegian och Strawberry som har skapat en gemensam poängvaluta: Spenn.

Berlinmuren Tyskland

4. Därför gillar Scandic Tyskland

Bortsett från Norden har Scandic stort fokus på Tyskland. Trots landets ekonomiska problem fortsätter hotellbolaget att expandera där. Fokus ligger på större städer där hotellpriserna är högre än i Norden. Den tyska hotellmarknaden är mer fragmenterad än den nordiska, där Scandic har 16 procent av kapaciteten. En tes är att den röriga tyska hotellmarknaden gör det enklare för Scandic att skapa tillväxt och snabbt bli en storspelare. 

Scandics affärsmodell även i Tyskland är som operatör utan att äga fastigheterna. Denna modell är ovanlig i stora delar av världen, men vanlig i Tyskland liksom i Norden. Mathiesen menar att Tyskland, som Europas största ekonomi, snart kommer att få ordning på sina problem. De jobbar precis som vi utan att gnälla och fuska. 

5. Därför gillar Scandic inte lyx

Nu står det så här: Många i publiken hade mycket pengar, så frågan om varför Scandic inte satsar mer på lyx kom upp. Man har en handfull upmarket-hotell, med planer på några fler i Tromsö och Århus. Men om vi jämför med satsningen på GO är det inte här det stora fokuset ligger.

Mathiesen förklarade att lyx är mycket buzz och lite pengar, en syn som Pandox grundaren Anders Nissen delade. Scandic följer Ingvar Kamprads filosofi att erbjuda produkter ”för de många människorna”.

Under frågestunden undrande en person online varför hotellpriserna i London och Paris ligger 50 procent över Stockholm. Svaret var att Scandic gärna höjer sina priser, men då måste konkurrenterna följa med.

Scandic GO check-in.

6. Volym i allt

Scandic har 20 miljoner gäster per år, vilket är 20 000 kunder per dag. Om varje gäst spenderar 100 kronor extra får det en enorm effekt. Bara i Sverige köper man 180 ton bacon årligen.

Det viktigaste nyckeltalet för Jangbratt är GOP (Gross Operating Profit), vilket visar hotellens operativa lönsamhet. Därefter kommer kund- och medarbetarnöjdhet. Glada medarbetare springer den extra milen som får kunderna att komma tillbaka.

HÄR SER DU BILDER OCH FILMER PÅ TRAVEL NEWS INSTAGRAM FRÅN SCANDICS KAPITALMARKNADSDAG!

Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
24 februari 2025