SAS går i konkurs och drar med sig EuroBonus i fallet
Dagens flygbolag har idag gjort en business av att kapitalisera på sina bonusprogram och SAS är inget undantag med sitt bonusprogram EuroBonus. Programmet har i dagsläget över 5 miljoner medlemmar och är utan tvekan SAS mest lönsamma tillgång. Genom försäljning av poäng till banker och kreditinstitut, shoppingportaler, hyrbilsfirmor, hotell, mm så kan SAS tillgodoräkna sig livsviktiga intäkter.
”Det finns dock en liten chans att EuroBonusprogrammet lever vidare efter en konkurs, något som vi har fått bevittna hos Alitalia”
Poängen som säljs bokförs som en skuld på balansräkningen och en kostnad tillkommer endast vid det tillfälle när en medlem bestämmer sig för att använda sina poäng. Faktum är att endast en liten bråkdel av alla bonuspoäng som utfärdas faktiskt används och för flygbolag som SAS så innebär förfallna poäng en ren vinst.
SAS EuroBonus är sedan år 2020 avknoppat i ett separat dotterbolag som är helägt av SAS koncernen. Hur programmet påverkas av en konkurs är än så länge oklart. I de traditionella scenariot så blir poängen i flygbolagets bonusprogram obrukbara vid en konkurs och redan bokade bonusresor kommer att ogiltigförklaras. Anledningen är då betalningen mellan flygbolagen sker efter att resan har genomförts.
Det finns dock en liten chans att EuroBonusprogrammet lever vidare efter en konkurs, något som vi har fått bevittna hos Alitalia. Flygbolaget upphörde sin verksamhet under hösten 2021 men bonusprogrammet Mille Miglia lever kvar. Poängen kan inte användas till bokning av bonusresor då utfärdande flygbolag (Alitalia) inte längre existerar. De kan däremot växlas till vouchers och presentkort som kan användas hos deras shoppingpartners. Ett liknande scenario är inte helt osannolikt för EuroBonus i händelse av en konkurs.
SAS blir uppköpt i sin helhet och EuroBonus integreras i det uppköpande flygbolagets bonusprogram
Uppköp och fusioner är vanliga i flygbranschen. I händelse av att SAS köps upp av en större europeisk aktör t.ex Lufthansa Group så är det upp till den nya ägaren att avgöra vad som ska hända med flygbolagets bonusprogram. Vanligtvis så väljer det uppköpande flygbolaget att ta integrera EuroBonus i sitt eget bonusprogram.
Detta innebär att poängen från EuroBonus överförs till t.ex Miles&More om Lufthansa Group är köparen, samt att guld, silver och diamantmedlemmar får en motsvarande status i Miles&More.
Ett exempel på uppköp där detta tillämpades var under slutet av 2012 när British Airways köpte upp British Midland International (BMI). Bonusprogrammet BMI Diamond Club avskaffades och medlemmarna fick sina poäng överförda till British Airways Executive Club till kursen 1:1, samt sin medlemsnivå matchad till motsvarande nivå i Executive Club.
Beroende på vem den nya köparen blir så finns det en chans att EuroBonus upphör och poängen överförs till den nya ägarens bonusprogram.
EuroBonus knoppas av helt och blir uppköpt av ett private equity-bolag
Ett scenario som vi anser vara minst sannolikt men full möjligt är ett uppköp av dotterbolaget EuroBonus av en aktör som står utanför flygbranschen t.ex ett private equity-bolag. Ett möjligt scenario är att programmet lever kvar i egen regi utan någon koppling till flygbolaget SAS. Det är fortsatt möjligt att tjäna poäng från t.ex shoppingportaler, hyrbilsfirmor och hotell, men användningen av poängen kommer att vara begränsad till vouchers och presentkort likt fallet med Alitalias före detta bonusprogram Mille Miglia.
Ett annat scenario som kan uppstå är att EuroBonus lever vidare som en transferrerbar poängvaluta, där man likt Amex Membership Rewards kan växla över sina poäng till transferpartners (flyg och hotellbonusprogram) och därifrån boka flygresor och hotellnätter för sina poäng. Detta skulle dock endast vara relevant om de co-brandade kreditkorten fortfarande lever kvar efter en potentiell konkurs.
Så bör du agera för att skydda dina EuroBonuspoäng
Om du sitter på ett stort saldo av EuroBonuspoäng så kan det vara smart att börja se över möjligheterna att använda poängen. Flygresor bokade långt framåt i tiden kommer att bli obrukbara i händelse av en konkurs, så om du önskar att använda dem för flygresor så är vår rekommendation att planera en resa i närtid.
Om du inte har möjlighet att använda dina poäng på flygresor så finns det även möjlighet att använda dem för köp i shoppingportalen eller för inlösen till presentkort och vouchers. Detta är dock en väldigt dålig användning av poängen då du får ut en bråkdel av poängens faktiska värde och bör endast ses som en sista utväg.
Om du har ett co-branded SAS kreditkort så kan det vara smart att lägga över hela eller delar av din spendering på ett annat kort som genererar bonuspoäng. American Express Green, Gold och Platinum, eller Lufthansa Miles&More Prime MasterCard är två värdiga alternativ till SAS Amex och MasterCard på den svenska marknaden.
Analys: Jonas El Said, flyganalytiker på Chatflights
En kommentar