”Högakustenbron må vara byggd med Golden Gate-bron i San Fransisco som förlaga, men likställigheterna börjar och slutar där”
Mot slutet av 2023 fylldes mejlkorgen av pressmeddelanden om att ”destination dupes”, dubbletter av destinationer, skulle bli en av det kommande årets hetaste restrender.
Det är inget nytt under solen, men tack vare TikTok-användare växer det gamla fenomenenet med att välja alternativa resmål till en populär destination.
Enligt kommunikationsbyrån BCW och Hotels.com, som lanserade reseguiden Dupes of Scandi i mitten av november, finns minst tio platser i Skandinavien som är ”rena dubbelgångare till andra kända resmål”. Visby är Dubrovnik, Ålesund är Venedig och danska Råbjerg Mile är Saharaöknen.
I massturismens och klimatförändringarnas skugga finns goda anledningar att söka sig bortom allfartsvägarna. Det är inte svårt att argumentera för varför både planeten och samhällen mår lite bättre av att vi styr kosan till Åstol i Göteborgs skärgård i stället för grekiska Oía. Eller surfar i halländska Apelviken i stället för runt Ericeira i Portugal.
Om ”destination dupes” blir en snackis som hjälper oss att upptäcka andra, kanske närliggande delar av världen har det positiva följder.
Däremot behöver det marknadsföras på rätt sätt.
I England, där jag är bosatt, sägs Liverpool vara en ”destination dupe” till London. Efter flera besök i Liverpool kan jag skriva under på att det är en cool stad med ett gediget, spännande utbud. Men. Det finns inget som är en total kopia av myllret och shoppingutbudet runt Oxford och Regent Street. Teatrarna, museerna, gallerierna och klubbarna i West End. Borough Markets tusenåriga matmarknad, Notting Hills kulörta antikviteter och Camden Markets revolutionära popkultur. Uråldriga pubar intill moderniteter som Abba Voyage. Och så vidare.
Amsterdam. Köpenhamn.
Det är lika tokigt att påstå att Nyhavn i Köpenhamn är detsamma som Amsterdam. Högakustenbron må vara byggd med Golden Gate-bron i San Fransisco som förlaga, men likställigheterna börjar och slutar där. Att försöka PR-spinna resenärer in i en idé om att det finns rena dubbelgångare är felaktigt. I bästa fall riskerar det leda till besvikelse, i värsta till backlash. Ingen som är nyfiken på storstadsskatterna i San Francisco kommer att bli glad av Ångermanlands magiska landskap – och tvärtom.
Idén reducerar också destinationer till rena handelsvaror, vilket de inte är. De är unika platser med unik historia och kultur – och är det inte precis det som gör dem intressanta? Res för all del till Visby i stället för Dubrovnik eller Nyhavn i stället för Amsterdam. Men inte för att det är dubbletter utan för att de är enastående speciella platser, värda att upptäcka på helt egna meriter.