Annons:

Premium

Därför vinner Skistar på den långsamma svenska vaccineringen

Skistar gör god vinst, trots pandemin. Det ska de tacka Tegnell för som håller öppet när andra stänger. Och om vaccineringen fortsätter sega får de en bra hjälp med sommarsatsningarna, skriver Leif Holmkvist i en analys.

Skistar tappar en tredjedel av omsättningen och halverar sitt rörelseresultat jämfört med samma kvartal i fjol. Det beror uteslutande på att Norge och Österrike stängt gränserna och på att stockholmarnas sportlov hamnade i mars.

Men det kunde gått värre om inte regeringen på Folkhälsomyndighetens inrådan uppmuntrat till fjällsemester, givetvis med stavslängds avstånd. Att afterskibärsen fått njutas på kammaren ihop med hämtpizza drabbar främst enskilda näringsidkare och gynnar Systembolaget.

Liftkort är halva intäkten och logi en fjärdedel i bolagets intäkter och helt avgörande för resultatet. Skistar är dyra jämfört med de större och bättre alternativen i Alperna, och i år fanns inga alternativ. Då fanns inget skäl att locka tveksamma resenärer med lägre priser, vilket gjorde att de i resesammanhang goda marginalerna kunde hållas uppe någorlunda.

Skistar har varit skickliga på att anpassa strategin till förutsättningarna eftersom varken Åreskutan eller Hundfjället blir högre med åren. Trygg och bekväm skidsemester för barnfamiljer, bra snöproduktion när kung Bore försovit sig och god service. Valle (snögubbemaskoten som alla sexåringar vill krama) är minst lika viktig för bolaget som vd.

Nu hoppas Skistar att den tredje covidvågen inte ska leda till tidigare stängning, vilket kapade intäkterna förra året. Påsk och april är bästa tiden för skidåkning i svenska fjäll. ”Det är bara 08:or som går på fjället före vårdagjämning”, brukar norrlänningar säga.

Inget tyder på att sportloven ledde till omfattande smittspridning. Skistar vet att förtroendet för att bolaget kan sköta säkerheten är avgörande och därför slog ledningen ner obarmhärtigt hårt med avskedanden av personal som tummat på reglerna om privata fester. Det var smart och uppskattat av alla som försöker följa reglerna.

Som alla skidorter försöker Skistar förlänga säsongerna och bredda verksamheterna. Skistar har två lönsamma kvartal när snön ligger och två förlustkvartal när det grönskar i backarna. Därför satsar bolaget hårt på sommarsemester och har fått god hjälp av pandemins hemestertrend.

Kvartal 1 i det brutna räkenskapsåret (september till och med november) är svårt att göra så mycket åt, men sommarmånaderna i kvartal 4 visar allt bättre omsättning och mindre förluster. Osäkerheten om årets semestrar gör att Skistar paradoxalt nog har mycket att vinna på den långsamma svenska vaccineringen och fortsatt tveksamhet kring utlandsresor.

Analys: Leif Holmkvist