Nyligen besökte jag Scandics huvudkontor för att dela ut ett Wilhelmina Skogh-pris. Jag var en timme tidig och fick vänta i receptionen. Där såg jag kvinnor, kvinnor och åter kvinnor. Det var en man på var tionde kvinna. En dryg vecka senare är jag på Scandics kapitalmarknadsdag Downtown Camper och då är kvoteringen den motsatta. På varje kvinna är det ungefär tio män. Våra pensionspengar kontrolleras av män, arbetet ute på fältet utförs av kvinnor.
På scenen var det tre män och en kvinna i Downtown Campers konferenskällare Roots.
Mest pratade förstås Scandics vd Jens Mathiesen. Han hade all anledning att vara glad. Efter ett år som vd kan presentera ett toppresultat på två miljarder i vinst och en fortsatt god tillväxt.
Scandic är idag Nordens ledande hotellkedja med över 280 hotell i fyra länder plus några få enheter i Tyskland. Oslo som för bara ett år sedan fick enormt många nya hotell och hotellrum har klarat REVPar hyfsat och vänder just nu svagt uppåt. Köpenhamn är just nu inne i samma kapacitetsuppgång och här väntar man nedgång i REVPar. Sverige tuffar på hyggligt och Finland är just stjärnan i Scandics fyrklöver. Köpet och fusionen av den finska hotellkedjan Restell verkar ha gått bra och nu tuffar man på med Scandics effektivitet.
Några planer på att köpa nya större kedjor annonserades inte, men Scandic kan tänka sig att ta över enskilda hotell och mindre kedjor med upp till 20 enheter.
Men de måste kunna leverera på Scandics marginalmål över 15 procent. Målet för hela koncernen är elva procent och slår man detta blir analytikerna och kapitalmarknaden på gott humör.
Ledningen har delar upp sina hotell i tre grupper: de som kan leverera runt 15 procent, de som ligger under detta ner till fem procent och de som är under fem procent. Är du en enhet i denna sista grupp måste du antingen höja intäkterna, sänka utgifterna, förstås helst båda annars är det avyttring som gäller.
Under 2019 fimpade Scandic tre hotell. I sin pipeline har Scandic just 18 nya hotell som antingen håller på att byggas eller ska tas över. Det kommer att ge en tillväxt på 11 procent och 5882 nya rum. Att få ett hotell rulla som man vill tar 12-18 månader. Då ska hotellet helst leverera en marginal på 15 procent.
Helst.
Corona-virusets direkta effekt på Scandic är liten. Kinesiska gäster är runt 1 procent och de flesta kommer på sommaren. Men hur Corona kommer att påverka hotellmarknaden i Norden indirekt ville vd Jens Mathiesen inte spekulera i, mer än att ingen är opåverkad.
Ett sätt att höja marginalen och tjäna mer pengar är förstås att sälja mer på hotellets krogar och barer. Men detta är svårt och Jens Mathiesen var inte främmande till att ta in fler externa krögare.
Konferensmarknaden i Sverige ligger på runt 6 miljarder och där är Scandic största aktör, men tillväxten är noll. Man testar just nu digital konferensbokning på några få enheten, men att göra allt digitalt tycks långt borta. Scandic har istället samlat alla konferensbokningar i en central enhet som ska leverera snabba offerter när det kommer in frågor. Att sälja konferenser utan hotellrum är något man vill undvika. Den stora marginalen uppstår förstås när man säljer ett rum en vardag.
Dagens stora nyhet var förstås lanseringen av Scandic GO, ett lågpriskoncept som vd Jens Mathiesen kallar “economy”, men inte budget. Man börjar med att förvandla fem befintliga enheter till GO och sen ska det bli fler. Det kan ske både genom att man ombildar befintliga enheter och att man skapar nya.
Bakom satsningen återfinns Svein Arild Steen-Mevold, han var tidigare chef i Norge, men har nu fått uppdraget att utveckla nya koncept. Scandic GO uppfattas av mig som en direkt konkurrent till Nordic Choice Comfort-koncept. Men GO kommer att bli mindre enheter och inte lika mycket mötesplats som Comfort. Några planer på att köra Scandic GO som en lågprisprodukt i “vanliga” Scandic finns inte.
För några år sedan försökte Scandic skapa en parallell lågpriskedja vid namn HTL. Den hann knappt se dagens ljus innan den skrotades. Erfarenheten från den läxan är att hålla den nya ankungen närmare sin mamma.
På andra sidan i lyx-divisionen har Scandic i dag fem signaturhotell. Några planer på att skapa fler tycks inte vara aktuella just nu.
Det digitala erbjudandet står istället i fokus och målet är att knyta stamgästerna i Scandic Friends ännu närmare. De ska få checka in tidigare, välja rum i hotellet först av alla och kanske checka ut senare.
Scandic grundkoncept är att man vill skriva långa hyresavtal, gärna på 20 år, men man vill inte äga fastigheter. Detta trots att fastighetsmarknaden just nu går som tåget. Framgångsrika fastighetsägare kan just nu trycka nya pengar med hjälpa av sina hus. Trots detta har Scandic inga planer på att överge sin grund: långa hyreskontrakt. Förklaringen enligt Jens Mathiesen är att man minns fastighetskraschen i samband med Lehman-Brothers-konkurs och att man tror att Scandics tillväxt skulle bli mindre om man låste upp sitt kapital i fastigheter.
Mot detta talar Petter Stordalens snabba expansion på hotellmarknaden där han effektivt använt sina hotellfastigheter som finansiell hävstång. Han har köpt hotell och fastigheter, fått snurr på hotellverksamheten och sålt fastigheterna när de gått upp i värde.
Även fastighetsbolaget Pandox framgång på Stockholmsbörsen kan kopplas till denna hävstång.
Tror man att räntorna ska förbli låga under lång är inte fel att äga fastigheter. Speciellt när man förhandlar hyran med sig själv.
Scandics största ägare är Dan Sten Olsson. Han äger bland mycket annat Stena Fastigheter som råkar äga fastigheten som Downtown Camper ligger i. Följaktligen kommer hyresintäkterna in på hans konto, även om de inte rundar Scandic. Några planer på att ändra Scandics strategi är alltså inte aktuella med nuvarande ägare är min prognos.
Och varför då egentligen, Scandic rullar på hyfsat och idag gick kursen upp med drygt 6 procent. Det ska alla inblandade vara nöjda med.
3 kommentarer