Annons:

Premium

Därför satsar Saudiarabien på turism

År 2030 ska Saudiarabien kunna hantera samma årliga turismvolymer som Frankrike. Trots många hinder på vägen finns tydliga bakomliggande skäl. Av: Linda Iliste

Det välbärgade kungariket Saudiarabien har länge varit ett av världens svåraste länder att besöka för icke-muslimer. Men i strategin Saudi Vision 2030 ingår biljoninvesteringar på infrastruktur för nöjesresande. 

Ambitionen är att år 2030 ta emot 100 miljoner turister om året. Det är samma volymer som Frankrike, ett av världens mest populära resmål, tar emot. Ett så ambitiöst mål kan bara nås genom att locka resenärer globalt. I nuläget står mycket i vägen, bland annat anklagelser om kränkningar av mänskliga rättigheter och väldigt stränga regelverk för kvinnor. 

Hur kommer det sig att Saudiarabien storsatsar på global turism trots tydliga hinder? Travel News benar ut fyra bakomliggande skäl och byggstenar. 

1. Ekonomisk diversifiering

Grundskälet är ekonomiskt. Saudiarabien vill på sikt minska oljeberoendet och turism ingår i en övergripande strategi att diversifiera landets affärsmöjligheter. 

Här byggs just nu flest nya hotell i hela Mellanöstern. Myndigheterna vill bland annat göra området Al Uqair till ett populärt semesterresmål och utveckla historiska Al-’Ula på liknande vis som Petra i Jordanien. Lyxhotellkedjan Aman tillhör dem som etablerar sig.

I Riyadh ska den nya flygplatsen King Salman International Airport bli ett globalt transport- och logistiknav. Det nya nationella flygbolaget Riyadh Air ska kunna konkurrera med regionala bolag som Emirates. 

Man har även tagit internationell hjälp för att lansera marknadsföringskampanjer i Storbritannien, Australien, Kina och Japan. 

Sammanlagt förväntas det skapa hundratusentals jobbtillfällen.

Mekka i Saudi Arabien.

2. En uppvisning av kulturella skatter

Myndigheterna menar att landet vilar på en historisk och kulturell skattkista med stor potential. Turismen kommer därför, åtminstone inledningsvis, att till stor del att vila på sådant som världsarv och natursköna miljöer vid Röda havet och uppe i bergen.

Representanter från Saudiarabiens turistråd har bland annat gjort studiebesök i Kina och Indien. Man vill bättre förstå hur de här aspekterna kan marknadsföras till viktiga målgrupper i två av världens folkrikaste nationer.

3. Engagemang i den privata sektorn

Saudiarabiens förmögenhetsfond, Public Investment Fund, har instiftat Saudi Tourism Investment Company, Asfar, med syfte att stödja tillväxten av landets turism. 

Asfar ska bland annat investera i nya turismprojekt och utveckla destinationer. Genom att förbättra förutsättningarna för leverantörer, entreprenörer, små- och medelstora företag ska även den privata sektorn på lokal nivå bli starkare.

Man tillåter även privatuthyrning av bostäder till internationella besökare numera.

4. Sportevenemang

Ett av målen med Saudi Vision 2030 är att etablera landet som ett regionalt nav för betydande sportevenemang. Att stå värd för den typen av tilldragelser lockar en ytterligare typ av konsumenter bortom turister som framför allt är intresserade av landets unika sevärdheter. 

Hittills har Saudiarabien fått formel 1-tävlingar och viktiga boxningsmatcher, och myndigheterna investerar nu även i golf och fotboll. En rapport från redovisningsbyrån Ernst & Young visar att Saudiarabiens sportevenemangsbransch förväntas stiga till ett värde av 3,3 miljarder under 2024.

Källa: Skift