”När jag frågar på pressträffen om de två elefanterna i Norden: Scandic och Strawberry ska vara oroliga får jag veta att Scandic inte är en elefant. Det är oklart hur en blåval som Marriott kan veta detta, men låt gå”
Idag har världens största hotellbolag Marriott ett tjugotal enheter i Norden. Exakt hur många beror på hur man räknar, men de två mest kända i Stockholm är Sheraton vid Centralen och Courtyard Marriott på Kungsholmen. Det är alltså småsmulor om man jämför med övriga världen där Marriott har knappt 9000 hotell under sitt paraply.
Marriott är alltså en global varumärkesägare med runt 200 miljoner gäster i sitt bonusprogram Bonvoy. Marriott fungerar alltså inte som operatör som likt Scandic både har ett varumärke, ett bonusprogram och faktiskt driver sina hotell. Marriott har en pärm där det står hur man ska driva sitt hotell och den ger man till fastighetsägaren och operatören som sen har att följa detta. Alla tre kan alltså säga upp avtalet utan så kallad besittningsrätt vilket annars är vanligt i Norden. Det gör att hyresavtalen inte behöver vara på livstid som ofta är fallet med Scandic och Strawberrys kontrakt med sina hyresvärdar.
I veckan var jag med när ett nytt Fairfield by Marriott öppnade i Köpenhamn, det är ett av Marriotts tjugotal undervarumärken som alla är del i bonusprogrammet Bonvoy. Fairfield är ett “upper middelclass”-hotell över sig har man premium och lyx. Oklart vad som finns under. Namnet Fairfield kommer från Marriotts grundare sommarställe. Det kom 1950. 1987 kom varumärket. Idag finns över 2000 Fairfield-hotell i världen, man är det andra största varumärket under Marriotts paraply.
På en pressträff med ansvariga nämns ord som sömlöst, ärligt och trovärdigt. I praktiken innebär detta ganska små dubbelrum med effektiva ytor. Det finns en skön stol och i den kan man faktisktiskt sitta och skriva på ett minimalt skrivbord. Det finns ingen garderob och jag saknar knoppar i badrummet att hänga upp min handduk på.
– Det är på gång, lovar hotelldirektören Martin Åkesson som är anställd av operatören som driver hotellet. Tanken var att knopparna skulle sitta på dörren, men den gick sönder när man borrade i den. Hotellet som varit öppet i en dryg månad har varit så fullbelagt att man inte haft tid att borra i väggarna i badrummet, men det är på gång, lovar direktören.
Hotellet ligger i den nya stadsdelen Nordhamn precis vid vattnet. Området vibrerar av spännande arkitektur, roliga restauranger, mysiga kaféer och pilsnabba cyklister. Hotellet saknar restaurang så vi går till den hetaste koreanska krogen i området och får en megalunch. För 299 danska kronor får man mäta och dricka så mycket man orkar under två timmar. Det tar lite tid att fatta hur man beställer på vår iPad, men när vi väl prickat rätt kommer en robotservitör och leverera oceaner av ljuvlig mat och kall öl.
I botten på hotellet finns en reception och lounge som är lika sval som tråkig. Alltså en perfekt yta om du vill hänga med din laptop, äta frukost eller ha ett opretentiöst möte med en kollega. Det är alltså ganska likt de flesta Scandic-hotell i Norden eller exempelvis kontorshotellet Convendum som Travel News huserar på i Stockholm. När jag frågar på pressträffen om de två elefanterna i Norden: Scandic och Strawberry ska vara oroliga får jag veta att Scandic inte är en elefant. Det är oklart hur en blåval som Marriott kan veta detta, men låt gå.
Svaret blir iallafall att man respekterar sina konkurrenter. Fairfields plan är i första hand att ta hand om internationella gäster och i andra hand att kasta in skandinaver i Bonvoy. Man har inget emot regionala gäster, men de är inte huvudfokus. Direktörerna på Scandic och Strawberry kan alltså andas ut.
Det finns planer på fler Fairfield hotell i världen. I pipeline finns över 400 hotell de närmaste åren. Men av dessa ska bara 17 öppna i Europa och det är oklart när nästa enhet kommer till oss i kalla Norden. Bara i Japan finns långtgående planer på 30 Fairfield hotell…
Avslutningsvis några ord om hotellmarknaden i Köpenhamn. På bara några år har kapaciteten, alltså antalet rum och sängar, nära fördubblats. Detta skedde ungefär samtidigt med pandemin vilket inte var perfekt tajming. Enligt dem jag pratar med har läget nu stabiliserats efter några tuffa år. Efterfrågan är inte riktigt ikapp med utbudet, men på god väg.
Och med dessa ord tar jag tåget tillbaka till Malmö för att bereda Travel News Business Forum här den 10 juni.